som har dukat under i vinter, hittade denna stackaren, en som man inte får se så ofta. Det är faktiskt bara andra gången jag ser en, har sett en levande och nu en död men det de ställer till med ser man så klart mycket oftare. Lite varning kanske!
Här kan man läsa om mullvaden, och nej Tanja den finns nog inte i Dalarna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mullvad
En rätt bra mullvadssammanfattning finns här: http://www.mullvadbort.nu/mullvad.htm
Jordhögar uppe hos oss i mellansverige har vattensorkarna tillverkat.
JAS, kan Tummelisa ha hämnats?
De där djuren har vi blivit vana vid att se levande. Ngn av våra katter är väldigt duktig på att dra in dom genom kattluckan men dödar inte dom. Kan tillägga att de är väldigt snabba och det låter om deras tassar när de springer fram över golvet. Klafsande och krafsande läte som ger rysningar ifall man vaknar på natten och hör det ljudet under sängen…
Har aldrig sett mullvad men däremot vattensork.
Vet en plats i en mullrik ekhage som är full av liknande jordhögar som mullvadens men när man ser utbredningskartan så verkar den ju inte finnas runt Hjälmaren.
Kanske vattensork då?
Har dock aldrig sett några sorkar på den platsen och har faktiskt trott att det finns mullvad under jorden där?
Hur bergsäker är utbredningskartan? Vad är det som begränsar utbredningen i Mälardalen?
Utbredningen har nog begränsats av att mullvaden inte går i vinterdvala och då måste den söka föda i djupare jordlager och med kalla vintrar och djup tjäle så kanske det är det som sätter stopp för den. Men i vinter så har vi haft ner till 80cm djup tjäle här i skåne men norröver i Småland och jag skulle tro intilliggande landskap så har det ju inte varit någon tjäle alls. Så mitt antagande kanske spricker på det med tjälen? Alltså så vet jag inte varför!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.