0 648 visningar

19 svar

Hur gör man då?

Hannah

26 aug 2006 kl. 18:57

Har på flera ställen läst att man inte ska torka svamp i vanlig ugn, men kan använda kupévärmare. Men hur gör man då? Har idag hittat ett gäng KJ som jag skulle vilja torka.

0

Tanja V

26 aug 2006 kl. 19:33

Jag håller precis på att torka KJ med kupévärmare! Vi har bastu, så jag har lagt ut torkramar med nät på lavarna i bastun o brett ut svampen. Sen ställer jag in kupévärmaren o kör den över natten o i morgon bitti är svampen torr! Men jag vet att man kan göra nån sorts torklåda också som man ställer ovanför kupévärmaren. Du får säkert tips på den också :-)

0

per d

26 aug 2006 kl. 19:42

hyvla fätterna med osthyvel och lägg att torka på tidningspapper ca 1 vecka. energiesnålt och miljövänligt. hattarna är lite svårare att torka då de ofta är lite fuktigare.

0

Maria N

26 aug 2006 kl. 20:51

Hej Hannah!
Om jag vore som dig skulle jag satsa på kupevärmaren i st.f. på tidningspapper en vecka eller mer.
Det är för lång torktid för att få god kvalite på svampen.
Lycka till!

0

Hannah

26 aug 2006 kl. 20:53

Jo, jag tänker ju nog satsa på kupévärmare, men HUR? Lägger man KJ bara på en plåt/galler p ett bord och sätter igång värmen, eller? Har ju inte den turen att ha tillgång till bastu… Bor i lägenhet…

0

per d

26 aug 2006 kl. 21:26

marian N jag har alltid torkat på tidningspapper. och vad vet du om den kvaliten om du aldrig provat . jag får då perfekt kvalite !!

0

Franco Matli

26 aug 2006 kl. 22:07

Ja, en vecka på tindnings papper, det var den korkaste metoden som jag har läst under min mykologs liv.Kvalitet må vara bra men lägg dom under en microskop so får du se vilket mögelflora finns där.Korta torkningstider ger den bästa qualitet.
Kom uhåg att dåligt konserverade svampar kan bli giftiga(samma som kött, se Botulism)

0

Maria N

26 aug 2006 kl. 22:29

Hej Hannah!
Franco Matli har rätt!
Förslagsvis på ett ugnsgaller med ett tunt tyg ovanpå så att svampen stannar kvar .Rikta kupevärmaren så att du får ordentlig cirkulation över svampen.Undvik hög värme. Jag brukar luta gallret på golvet.
Bor också i lägenhet.
Lycka till!

0

Carin

26 aug 2006 kl. 23:07

Varför kan man inte torka i vanlig ugn? Om man kan, hur gör man då? Kan man torka i mikron?

0

Franco atli

27 aug 2006 kl. 07:12

Vatten som finns i svamp, gör att den blir hård, missfärgad och ändrar på smaken vid torknings i ugnen eller mikron.Ingen bra metod.Jag får det bästa resultat med en gammal torskop där jag har 10 ramar med myggnät.Man kan torka kilovis med svampar på en gång.

0

Lena M

27 aug 2006 kl. 07:35

Jag har förmånen att ha en tälgstenskamin och om jag eldar i den håller den värmen ett dygn. Där provade jag att ställa ett hemagjort galler uppepå ( träram med myggnät ) och bara ett dygn efteråt var svampen torr, men fick stå ytterligare en dag för säkerhets skull. Bästa förvaringen då, vad anser ni det vara?

0

Maria

27 aug 2006 kl. 08:46

Hej! Jag har en svamptork som jag köpte på elon för tre år sedan den funkar mycket bra.Jag torkar även kryddor och annat i den

0

per d

27 aug 2006 kl. 08:58

franco, alltså nu konserverar jag inte svamparna liggandes på tidningspapper, jag TORKAR dem. be bakterier du talar om verkar då vara helt ofarliga och harmlösa. förklara annars för mig hur jag kan ha helt perfekta trattkantareller sedan 8 år som är torkade på just det, tidningspapper !!??

0

BirgittaD

27 aug 2006 kl. 09:35

Jag torkar bland annat KJ i 50 graders varm varmluftsung och luckan på glänt. Vilka dofter somsprider sig i köket

0

Maria N

27 aug 2006 kl. 17:15

En utmärkt bok om torkning och ta tillvara svamp heter “Svamp - ta tillvara och laga”.
Förf.Sigri Sahlin.
ISBN 91-36-02890-8.
Där förklaras varför varken tidningar , ugnar , microvågsugnar eller varmluftsugnar är lämpliga för svamptorkning.
Tips på lämpligare metoder beskrivs utförligt.

0

Kjell Jogrenius

27 aug 2006 kl. 17:29

En torkställning i skåpet ovanför kylskåpet är alldeles utmärkt, svampen torkar på några dagar, låt dörren stå på glänt.

0

klas Jaederfeldt

27 aug 2006 kl. 17:59

per d. jag har sagt det förut säger det igen, om du gillar att äta halvrutten torkad svamp så fortsätt

0

Maria N

27 aug 2006 kl. 18:04

Nu vill jag citera nämnda Sigri Sahlin.
Hon skriver:Svamp är en av de ömtåligast färskvaror vi har.
Nedbrytningen av svampen och tillväxten av mikroorganismer sker mycket snabbt.
Slut citat.
klas - så rätt så!

0

pierre b

1 sep 2006 kl. 12:51

sökte på ISBN: på nätet och boken har utgått ur sortimentet, synd den verkade intressant!

0

MariaB

1 sep 2006 kl. 12:56

pierre b
Jag lånade den på biblioteket.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone