Jag håller precis på att torka KJ med kupévärmare! Vi har bastu, så jag har lagt ut torkramar med nät på lavarna i bastun o brett ut svampen. Sen ställer jag in kupévärmaren o kör den över natten o i morgon bitti är svampen torr! Men jag vet att man kan göra nån sorts torklåda också som man ställer ovanför kupévärmaren. Du får säkert tips på den också :-)
Ja, en vecka på tindnings papper, det var den korkaste metoden som jag har läst under min mykologs liv.Kvalitet må vara bra men lägg dom under en microskop so får du se vilket mögelflora finns där.Korta torkningstider ger den bästa qualitet.
Kom uhåg att dåligt konserverade svampar kan bli giftiga(samma som kött, se Botulism)
Hej Hannah!
Franco Matli har rätt!
Förslagsvis på ett ugnsgaller med ett tunt tyg ovanpå så att svampen stannar kvar .Rikta kupevärmaren så att du får ordentlig cirkulation över svampen.Undvik hög värme. Jag brukar luta gallret på golvet.
Bor också i lägenhet.
Lycka till!
Jag har förmånen att ha en tälgstenskamin och om jag eldar i den håller den värmen ett dygn. Där provade jag att ställa ett hemagjort galler uppepå ( träram med myggnät ) och bara ett dygn efteråt var svampen torr, men fick stå ytterligare en dag för säkerhets skull. Bästa förvaringen då, vad anser ni det vara?
franco, alltså nu konserverar jag inte svamparna liggandes på tidningspapper, jag TORKAR dem. be bakterier du talar om verkar då vara helt ofarliga och harmlösa. förklara annars för mig hur jag kan ha helt perfekta trattkantareller sedan 8 år som är torkade på just det, tidningspapper !!??
En utmärkt bok om torkning och ta tillvara svamp heter “Svamp - ta tillvara och laga”.
Förf.Sigri Sahlin.
ISBN 91-36-02890-8.
Där förklaras varför varken tidningar , ugnar , microvågsugnar eller varmluftsugnar är lämpliga för svamptorkning.
Tips på lämpligare metoder beskrivs utförligt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.