0 523 visningar

10 svar

Min son åt svamp från gräsmattan

Anders

26 aug 2006 kl. 19:15

Min son åt just svamp från en gräsmatta.
Jag gissar att det är en kremla.Spröd konsistens och mild smak.
Det jag tycker är konstigt är att den minsta inte såg ut som en boll, utan den var liksom utslagen som en stor

0

Ulla

26 aug 2006 kl. 20:17

Det d
ser ut som en kremla är den kort i köttet dvs bryter tvärt av och inte trådar sig

0

Anders

26 aug 2006 kl. 20:21

Ja den är mycket spröd i köttet. Tror ganska säkert att det är en kremla men jag undrar vilken sort isåfall och om den kan vara giftig.

0

Ulla

26 aug 2006 kl. 20:25

Ingen av kremlorna är giftiga. Vissa är skarpa i smaken och passar ej i matlagning.

0

Nina A

26 aug 2006 kl. 20:27

det finns mängder med olika kremlor, om inte köttet släpper ifrån sig saft och foten på svampen är väldigt krispig och lätt att bryta itu är det en kremla
ett enkelt test om den är giftig är att smaka lite av den, dock bara ett flarn man tuggar och har på tungspetsen. är den besk/stark är kremlan giftig, om det smakar sött/milt är den ofarlig

0

Anders

26 aug 2006 kl. 20:29

Den smakade milt så då är det nog ingen fara då.

0

Nina Á

26 aug 2006 kl. 20:50

om du är orolig kan du ringa till giftinformationscentralen med, numret står i telefonkatalogen :)

tur att det var en riska han mumsade på, och inte en giftig skivling eller annat otäckt

0

Tony S

26 aug 2006 kl. 20:52

Visst är det en kremla.
Vilken art det handlar om är dock inte så lätt att avgöra.
Kan gissa lite vagt på strimkremla, sienakremla eller spädkremla.

0

P.A.

26 aug 2006 kl. 23:42

Jag åt själv aktivt kol som lite, ajg var den enda läkaren ahde sett som åt det och log.

Ni kan ju ta grabben till doktorn, efter det aktiva kolet lär han nog aldrig dinnera svamp igen hehe :).

0

Franco Matli

27 aug 2006 kl. 07:38

Din bild visar en Spädkremla=Russula gracillima.Ibland mild, ibland skarp.Lukt fruktartad, kött spröd.
Inte giftig, så oroa dig inte men se till att din son inte knaprar på råa svampar.
Till och med råa kantareller är svag giftiga

0

Anders

27 aug 2006 kl. 09:56

Tack för all hjälp, det blir till att hålla ögonen på han…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone