Några säger “ät inte” några säger “helt ok att ät några gånger per år”. Smaken är mycket god, det tycker nog de flesta. MEN var NOGA med att koka av dem flera gånger, 3gånger helst och slå bort vattnet mellan varje kok. Om du söker på stenmurkla i sökrutan här på forumet så får du upp massor av inlägg om stenmurklan.
Varför utsätta kroppen för mer gifter än “nödvändigt”. Det är så skit vi får i oss som vi inte vet.
När vi själv kan välja, så blir det lättare.
Det finns så mycket annan god svamp, t ex, sandsoppen som har en smak av stenmurklan.
Nu blir det väl ramaskri på en del, men det får jag ta.
Tjusningen med stenmurkla, förutom smaken då, tror jag är att den är unik för sin årstid och att den är relativt sällsynt, åtminstone i mina trakter.
Jag äter den sedan max. 1 gång per år i sås efter minst ett halvårs torkning.
Har inte alls mått illa av det, men kan oxå ha förståelse för de som avstår.
Är mycket kluven i frågan faktiskt, åt min första stenmurkla för ca 3 år sedan.
De kokade jag av men det är en bökigare metod än torkning tycker jag. Har man tålamod att vänta så är det bättre tycker jag.
Ja det är ju mycket det som är grejen - ut och leta efter dem när våren kommer.
Har man sen tur att hitta några, vilket jag nu gjort de senaste tre åren så är det inga problem att låta bli dem ligga på tork länge.
Plockar tillsammans med en kompis och det är lixom underförstått att de ska sparas till nån gemensam middag framåt vintern, och vi är båda så upptagna personer att det inte är problem med väntetiden, snarare tvärtom! ha ha
Det finns fortfarande till en sås från förra våren, men merparten gick till nyårsmiddagen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.