0 919 visningar

18 svar

Plocka stenmurkla?

Titti

7 apr 2010 kl. 07:03

Är det värt det? Hur är smaken?
Någon som ätit och blivit sjuk?

Hittat många, men vågar inte plocka…

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2010 kl. 07:09

Några säger “ät inte” några säger “helt ok att ät några gånger per år”. Smaken är mycket god, det tycker nog de flesta. MEN var NOGA med att koka av dem flera gånger, 3gånger helst och slå bort vattnet mellan varje kok. Om du söker på stenmurkla i sökrutan här på forumet så får du upp massor av inlägg om stenmurklan.

0

Lill, Skellefteå

7 apr 2010 kl. 07:22

Om man överhuvudtaget rekomenderar stenmurkla så kanske man även ska berätta att den innehåller ett cancerframkallande gift som inte går bort hur än många gånger man kokar av svampen.

0

Kerstin, Lindome

7 apr 2010 kl. 08:05

Visserligen i små doser, men det lämnar aldrig kroppen efter att man tillfört det.

0

anithau

7 apr 2010 kl. 08:28

Varför utsätta kroppen för mer gifter än “nödvändigt”. Det är så skit vi får i oss som vi inte vet.
När vi själv kan välja, så blir det lättare.

Det finns så mycket annan god svamp, t ex, sandsoppen som har en smak av stenmurklan.

Nu blir det väl ramaskri på en del, men det får jag ta.

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2010 kl. 08:28

Jag rekommenderar inte stenmurkla och inte aspartam eller för den delen. Men det är som vanligt upp till var och en att bestämma vad man vill stoppa i sig.

0

Boman

7 apr 2010 kl. 08:40

Jag äter den inte längre trots att jag verkligen tycker om den. Har lovat kroppen som reservdelar till andra, sedan när jag inte behöver den längre.Vore synd att förstöra den men gifter då. Lagliga, olagliga eller naturliga.

0

Bo E

7 apr 2010 kl. 13:18

Tjusningen med stenmurkla, förutom smaken då, tror jag är att den är unik för sin årstid och att den är relativt sällsynt, åtminstone i mina trakter.
Jag äter den sedan max. 1 gång per år i sås efter minst ett halvårs torkning.
Har inte alls mått illa av det, men kan oxå ha förståelse för de som avstår.
Är mycket kluven i frågan faktiskt, åt min första stenmurkla för ca 3 år sedan.
De kokade jag av men det är en bökigare metod än torkning tycker jag. Har man tålamod att vänta så är det bättre tycker jag.

0

klas jaederfelt

8 apr 2010 kl. 12:03

bra att ni låter bli att plocka stenmurklor,då blir det flera över till mej,skriver från annan dator så jag är inte inloggad me stjärna.ändrat namnet lite oxå

0

Lena M

8 apr 2010 kl. 12:25

Klas, du får gärna de jag hittar för det är kul att söka / plocka dem.

0

Bo E

8 apr 2010 kl. 12:36

Ja det är ju mycket det som är grejen - ut och leta efter dem när våren kommer.
Har man sen tur att hitta några, vilket jag nu gjort de senaste tre åren så är det inga problem att låta bli dem ligga på tork länge.
Plockar tillsammans med en kompis och det är lixom underförstått att de ska sparas till nån gemensam middag framåt vintern, och vi är båda så upptagna personer att det inte är problem med väntetiden, snarare tvärtom! ha ha
Det finns fortfarande till en sås från förra våren, men merparten gick till nyårsmiddagen!

0

Kjell :)

8 apr 2010 kl. 15:43

Jag brukar âxo plocka lite och torka tills nästa säsong och äta dâ.
Annars kan du jaga toppmurkel lokaler… Har jag tur brukar jag i alla fall hitta en 10-15 liter per âr, nu är den tyvärr inte lika smakrik som stenmurklan men man slipper ju giftet…

0

Bo E

8 apr 2010 kl. 15:46

Toppmurklan ligger i topp på min önskelista för årets toppfynd i svampvärlden.
Tyvärr sällsyntare än sin giftiga släkting verkar det som.
Men snart är det dags att börja spana efter dem.

0

8 apr 2010 kl. 16:09

Du fâr väl komma till Mälardalen, rätt âr och det kan finnas en hel del. Misstänker att i “âr” kan det bli ett toppâr… :)

0

den danske svampe

8 apr 2010 kl. 18:05

alla ni som hittar stenmurklor men som minte æter dem, ni får gærna skicka dem till mig ! finns ju sækert en hel del hær som ønskar mig død…....... !!

maila mig på pingus65@hotmail.com så vi kan finna ut av leveransbetingelser.

0

Kjell

klas jaederfeldt

8 apr 2010 kl. 20:59

torka dina toppmurklor så får de en bättre smak. sedan vill jag säga att det var jag som var inne förut från annan dator

0

Kjell

Enelie, Linköping

9 apr 2010 kl. 09:47

Jag hoppas på en liten skörd i år. Förra året kom det bara upp 2 st. ynka exemplar.
Jag tror att det var lite för torrt under deras växtperiod.
Eller, att de inte hade något att ‘äta’ längre.
Då får jag preparera med tidningspapper till nästa säsong.

0

Kjell

9 apr 2010 kl. 14:43

Tack för tipset Klas, min mor torkade alltid toppmurklorna…

Skall ut och kolla efter bombmurkor imorgon.

0

Murklor

Andreas

9 apr 2010 kl. 19:48

Var ute å kikade lite idag. Främst efter toppmurklor men jag var nog lite tidigt ute.. Får nog vänta några veckor här i närke. Om Bosse är sugen kan vi ju ta min bil å kika nån dag..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone