0 541 visningar

10 svar

Vallåsen/Hallandsås 100407

"JAS" Helsingborg

7 apr 2010 kl. 21:54

Var iväg en sväng på jakt efter den förgrymmade snökants levande slemsvampen i dag igen men fick även idag inget napp. Fint väder, svettigt så jag la av mig jackan och så klart glömde jag den uppe på toppen, den fick vara kvar, skall återvända till brottsplatsen på Söndag hade jag tänkt. Serie 1 några vybilder från det platta landskapet Halland.

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2010 kl. 21:56

Det fick bli en sväng i intilliggande granskog oxå. Grankotteskivling tippar jag på.

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2010 kl. 22:00

Serie 3. Några små, vad det nu är på troligen Juncus effusus dött strå i vatten. Någon som vågar gissa på något, eller det är förhoppningsvis någon som vet. De verkar för små för att vara hemimycena juncicola jag tycker det liknar någon skålsvamp men de är ju så jäkla små.

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2010 kl. 22:03

Serie 4. Hittade detta på, nej inuti grankottar, ja ni ser själva. Jag har fått för mig att det kan röra sig om någon gammal slemsvamp. Är det någon som har en aning om vad det rör sig om.

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2010 kl. 22:49

En bild från HBG idag. Dunkers kulturhus med Norra hamnen. Det finns säkert någon svamp någonstans i bilden, frågan är bara var:)

0

Hans v E

8 apr 2010 kl. 14:48

De små ÄR skålsvampar. Det finns några släkten att välja på. Mikroskopering av håren kan vara avgörande.
Den på kotten är en mycket vanlig rostsvamp som värdväxlar med hägg. Pucciniastrum areolatum “grankottens lockrost” eller häggrost.

0

Bo E

8 apr 2010 kl. 15:54

DEt lär nog ta nån mansålder innan det växer nåt överhuvudtaget i den sterila miljön på sista bilden.
Riktigt plastigt ser det ut.
Skulle nog ta det för en reklambild ur nån arkitektkatalog om jag inte visste att JAS tagit fotot.
Varför bygger de hus ända fram till kajkanten?
Det tar ju bort all “hamnkänsla”, i alla fall på bild ser det ut att vara en ytterst smal promenadremsa kvar.

0

"JAS" Helsingborg

8 apr 2010 kl. 20:25

Hej Bo E!
Jo det finns faktiskt en del svamp då delar av “strandpromenaden” består av obehandlad lärk. Innan bestod bebyggelsen här av en gammal ful förfallen lager/tull byggnad och ännu värre lantmännens silos, ett förfallet område som det blev ett jäkla liv om när det skulle saneras och det skulle byggas dessa skrytbyggen som ingen skulle ha råd att bo i. Men området har blivit helt ok och “strandpromenaden” är faktisk minst 10m bred med en hel del justa ställen, grönoråden och vatten, kostgjorda bäckar, vattenfall och med uteserveringar att sitta och avnjuta en öl/glas vin på i solgasset/nedgången. Nej det är inte många som klagar på detta nu. Längst till höger är vårt omdiskuterade kulturhus,(Dunker) inget plast bara glas, plåt och betong. Jag gillar faktiskt denna futuristiska miljö:)

Dunker kulturhus

0

"JAS" Helsingborg

8 apr 2010 kl. 20:31

Glömde tacka Hans v E. Tack Hans. Mikroskopieringen står Sven-Åke för hoppas på svar de närmaste dagarna.

0

Enelie, Linköping

9 apr 2010 kl. 09:57

Du måste ha falkögon JAS som hittar dessa småttingar.
Kul att få se dina bilder.

0

"JAS" Helsingborg

9 apr 2010 kl. 11:38

Tack Enelie och det gäller att se träden och inte bara skogen eller hur:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone