0 379 visningar

6 svar

Rödlistan, Sarcoscypha?

Enelie, Linköping

9 apr 2010 kl. 10:26

Kanske lite dum fråga men jag blir inte riktigt klok på det här:
Är det endast S. Coccinea som räknas in som rödlistad eller ingår S. austriaca också?

Om man ska ta kollekt:
Finns det sporer direkt när den har kommit upp och ‘slagit ut’ eller bör man vänta?
(Man blir röd om fingrarna om man drar inuti skålen och jag antar att det är sporer.)

0

Lena M

9 apr 2010 kl. 19:09

Enelie, jag har ingen aning om vad du eftersöker men jag tycker att frågan skall lyftas upp, jag begriper ingenting och ingen annan heller verkar det som :))

0

Irene A

9 apr 2010 kl. 19:31

Ingen Sarcoscypha är rödlistad längre (de var det tidigare, coccinea var en kollektiv benämning för båda arterna då).

Vill man vara säker på att hitta sporer, är det nog bra om fruktkroppen har fått åldras lite, men inte fått torka ut heller.
Fast sporerna är inte röda, det är något annat som fingrarna blir röda av..

0

klas jaederfeldt

9 apr 2010 kl. 21:51

den röda färgen sitter antagligen i parafyserna, och det är väl det som färgar av sig

0

Enelie, Linköping

10 apr 2010 kl. 17:46

Tack Irene och Klas för att ni reder ut begreppen.
Jag kanske var ute och cyklade:)
Jag trodde att alla tre var signalarter men när jag kollar på Skogsstyrelsens hemsida så tolkade jag det som att S. Coccinea var rödlistad pga av den var märkt “NT”. (?)
http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=13538

0

Irene A

10 apr 2010 kl. 18:33

Skogsstyrelsens rödlista är den som gällde från år 2000.
De nuvarande rödlistade arterna (från 2005) går att söka här:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/
I slutet av april 2010 kommer den nya rödlistan att publiceras, vi får hoppas att Artdatabanken uppdaterar sin sida samtidigt.

0

Enelie, Linköping

10 apr 2010 kl. 21:17

Jag hoppas att Skogsstyrelsen blir lite aktuellare också då;)
Det kanske är bäst att själv köpa boken så att det blir lättare att hålla sig uppdaterad om det inte går att hitta den på nätet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone