0 471 visningar

18 svar

Vojne, Vojne - ny lokal i sikte

anithau

10 apr 2010 kl. 14:37

Tröttnade på att vänta att snön ska försvinna. Drog iväg.
Vad hittar jag nästan på en gång - jo en ny lokal med trollhänder.
Tyvärr för mycket snö, kunde inte undersöka ordentligt. Så skulle jag då försöka bestämma trädslaget. Tvillrig i huvet. Jag får det till al, kan det vara möjligt. Alkottar fanns, bifogar bild på det.

Vandringen fortsatte och det fanns både smått och gott. Det ser lovande ut trots all snö.

0

anithau

10 apr 2010 kl. 14:38

Det kommer mera

0

anithau

10 apr 2010 kl. 14:39

Lite till

0

Lill, Skellefteå

10 apr 2010 kl. 15:11

Grattis!
Vad spännande! Nu blir man riktigt sugen på att he sig ut. Tror tyvärr att mina stövelskaft är lite för korta, men jag tror jag ska försöka i morgon.

0

Mikael i Norrköping

10 apr 2010 kl. 16:01

Vilka fina bilder anitha!

0

Enelie, Linköping

10 apr 2010 kl. 16:25

Jag bugar och bockar och ett stort grattis!
Tänk, att du trotsade snön och det gav en så fin utdelning också:)
Jag är nyfiken på vad det är för musslingen och det sista bilderna också.
Jag hoppas att du får svar på vad det ev. kan vara för trädslag.

0

Irene A

10 apr 2010 kl. 16:43

Jag vågar mig på en gissning på sälg utan att se några löv på trädet med trollhand..

Det fagra fagerskinnet på de sista bilderna kan växa på många olika trädslag, så jag avstår från att spekulera om det.

0

anithau

10 apr 2010 kl. 17:00

Tackar, tackar. Det känns kul.

Det lilamussling, borstticka och fagerskinn.

Irene!
Jag ville också först ha det till sälg, men då såg jag alkottarna.
Kan al och sälg växa så gott som in i varandra? Jag måste kolla bättre när snön har försvunnit´. Känns knepigt.

0

Enelie, Linköping

10 apr 2010 kl. 21:59

Jag gissade på Lilamussling men var osäker.
Och, skinnet är minst sagt fagert.

0

BirgittaD

10 apr 2010 kl. 22:28

Kanon anitha. Jag som äntligen har egna bilder av scharlakansvårskål gläder mig med dig och kommer fortsätta leta trollhänder.

0

gunhild i Kåddis

11 apr 2010 kl. 08:17

Anita nu får du något att berätta om på Norrs vårträff. Grattis!

0

Lena M

11 apr 2010 kl. 08:39

Kul att det börjar röra på sig där uppe Anitha, snart så är alla med på banan.

0

"JAS" Helsingborg

11 apr 2010 kl. 10:13

Jo al och sälg/vide är ju båda fuktälskande så de förekommer absolut tillsammans, du får försöka köra “labbyrinten” följ grenen med alkottar och försök se vart den tar vägen, sitter den fast i trädet där du har dina trollhänder så är det något mycket ovanligt, för det har väl inte rapporterats trollhand på al innan?

Fina fynd förövrigt, grattis.

0

Jan A, Uppsala

11 apr 2010 kl. 10:29

Grattis Anitha, där har du mer att göra småningom!
Men sälgen är egentligen en friskmarksart, fröspridd pionjär på ‘skadad’ mark, inte alls nån vattenälskare som klibb- och gråal.
Men den är en rätt bra överlevare där den råkat gro.;)

0

Madde Småland

11 apr 2010 kl. 10:47

Håller med alla de föregående och säger Grattis. Väntar med spänning på fler bilder nästa gång du varit där:)

0

"JAS" Helsingborg

11 apr 2010 kl. 10:49

Jo Jan har så klart rätt man skall inte dra sälg och vide över en kamm!

0

anithau

11 apr 2010 kl. 14:23

Det där med att följa alkottesträngen var det jag försökte göra och kom fram till att det fanns åtminstone en trollhand på den stammen. Men jag kom inte så nära att jag kunde kolla ordentligt. Jag stod en lång stund och kollade. Nu måste dit fort igen känner jag.

Tack för all respons.

0

anithau

12 apr 2010 kl. 09:39

Nu har jag varit och kollat igen.
Det är sälg. Alkottekvistarna låg lösa, troligast ditblåsta. Men det finns även al i klungan.

0

gunhild i Kåddis

12 apr 2010 kl. 09:59

Anita har du också varit ute på skaren i dag? Visst är det ett underbart väder. Du anmäler väl dina fynd till Artportalen så att vi får fler prickar på kartan här uppifrån.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone