Förra året hittade jag inga men för två år sedan såg det ut så här, det är från samma vatten och nästan exakt samma plats och substratet är gran. På bilden syns det små outvecklade och de är ljusa men jag skall tillbaka om någon vecka så får vi se vad som hänt.
Tror som Hans att det rör sig om en annan Vibrissea-art. Kolla med Sven-Åke, han är bra på de där.
Han bestämde en snarlik men mer gulaktig sak till Vibrissea flavovirens då vi exkurerade sommaren 2003 (se bifogad bild). Den verkar saknas i Ove Erikssons nya checklista men där finns några andra Vibrissea upptagna: http://www8.umu.se/myconet/asco/asco_pdfs/indexPDF.html
Vibrissea flavovirens
Tack alla så länge! Nu börjar det bli spännande, får ta mig en tur dit i slutet på veckan. Åkte faktiskt förbi idag på min väg till och från Hallandsås / Vallåsen där jag har letat snösmältningskants myxomyceter, tyvärr inga fynd på nu nästan 10 timmars krypande i backen:(
Att de två första bilderna är på Bäckmurkling Vibrissea truncorum är det väl ingen tvekan om. Men om bild tre visar en
Vibrissea flavovirens eller än Apostemidium leptosporum eller än Vibrissea leptospora det får framtiden utvisa. Är A.leptosporum och V.leptospora kanske samma art där A. har blivit V.?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.