0 258 visningar

7 svar

Skålar idag +fråga

Enelie, Linköping

12 apr 2010 kl. 14:18

Idag var jag ute och sökte efter 3 arter skålar och fann 2 av dem.
Legeskål och Kotteskål.
(Mina första ex. av båda fö.)
Kotteskålen verkar inte ha så bra ‘spridningseffekt’. Endast 1 st. kotte på ca. 1 ha granskog.

Svart vårskål lyste däremot med sin frånvaro än.

Bild 3:
Hittade någon sorts påväxt på en grankotte.
Någon som en idé om vad det kan vara?

0

Skålar idag fråga

Irene A

12 apr 2010 kl. 17:51

Den andra kotten har också påbörjade kotteskålar, men de har nog stannit i växten på grund av uttorkning.

0

Skålar idag fråga

"JAS" Helsingborg

12 apr 2010 kl. 19:14

Men är du säker Irene! Jag hittade en sådan på Hallandsås i onsdags och när jag bröt den så visade det sig detta. Pucciniastrum areolatum grankottens lockrost eller häggrost!?

0

Skålar idag fråga

Irene A

12 apr 2010 kl. 19:23

Ja, jag är rätt säker på att det inte är samma sak på dina och Enelies bilder.

0

Skålar idag fråga

Enelie, Linköping

13 apr 2010 kl. 10:10

Tack!
Spännande att veta hur skålarna ser ut i ett mycket tidigt stadium.

Jag har brutit isär kotten och jag kan inte finna något liknande som på dina bilder JAS.

Jag har kotten med mig hem så jag ska se om det utvecklas skålar (om jag har tur).

0

Irene A*

"JAS" Helsingborg

13 apr 2010 kl. 10:39

Bra Irene A, då vet jag och jag ser nu att det som är på kottarna inte är riktigt likt varandra. I fuktig granskog, på våren, tämligen allmänn, enligt Ryman / holmåsen, jag har aldrig hittat den i skåne, finns den här nere?

0

Skålar idag fråga

Jan A, Uppsala

13 apr 2010 kl. 16:39

JAS m.fl. Gång på gång kommer frågan “varför en vanlig svamp inte finns i Skåne”.
Här säger JAS: “jag har aldrig hittat den i Skåne, finns den här nere?”. Jag har “ibland” berört frågan och lägger snart ut en del i en tråd “Granprovenienser”

0

Skålar idag fråga

Irene A

13 apr 2010 kl. 17:09

Fynduppgifterna av kotteskål (vårkotteskål) är rätt glest och sporadiskt fördelade över landet
http://www.artportalen.se/plants/uttag_karta.asp?art=5544&art_leaf=True

Det som kartan visar är nog snarare förekomsten av aktiva vårsvampsletare, än utbredningen av just kotteskål.
Den är alla fall hittad både i Danmark och Skåne, och arten är beskriven från Ungern, så proveniensen har nog inte så stor betydelse (i det här fallet).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone