Är säkert nedlagd. Det blev aldrig så många aktiva där.
Vi får nöja oss med P3:s blogg istället. Här har han lite tankar om goliatmusseron:
http://www.storlopare.com/wordpress/?p=33#more-33
Jodå.
Den här vållar mig huvudbry.
Dieter har hjälpt mig bestämma ett annat fynd till Grönvit nattviol.
Den här är från en annan skog och hittades 10/7-09. Jag tror att det är den Grönvita.
Tar gärna emot hjälp från Diverseakuten.
Ursäkta, dåliga bilder
Det har du rätt i Irene! Så har jag aldrig tänkt :) Men att de inte ska plockas beror att få ser skillnad på ovanligare och vanligare arter. Sen tar det ju upp till 10 år för ett orkide frö att gro, om förutsättningarna är dom rätta vill säga….
Nattviolerna är ganska krångliga att hålla isär man måste bla kolla inne i blomman mm för att vara säker. Sen har dom en ovana att korsa sig ganska vilt :)
Nja, så svåra är dom ju inte att hålla isär om man sett båda arterna.
Skogsnatttviol har tättsittande och parallella pollenfack.
Grönvit Nattviol har åtskilda och mot varann vinklade pollenfack. Det syns ju tydligt på Nils-Gunnars (Enelie´s) bild att pollenfacken sitter långt isär och vinklade mot varann som de ska hos den grönvita nattviolen.
Tack för hjälpen, Dieter!
Jag kanske lär mig så småningom.
Bra synpunkt Irene.
Jag har också tänkt på det.
Jag försökte rädda en orkidéelokal och var i kontakt med kommunekologen.
Men tji blev det:(
Man schaktade bort det och bygger där nu.
Så var det med den naturvårdsviljan.
Den ser kanske bra ut på papperet i alla fall:(
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.