0 561 visningar

13 svar

Dynsvamp på tall?

svampstaff

13 apr 2010 kl. 18:27

Har jag aldrig sett?
Han med några minuter skog mitt i trädgårdsröjet:(

0

svampstaff

17 apr 2010 kl. 15:14

JAG har en teori om denna lilla dynsvamp, vad sägs om ev. Nemania confluens (liten ekdyna), då den dungen består av senvuxen ek och tall?

0

Lena M

17 apr 2010 kl. 17:25

Ingen aning men säg mig, om du jobbar natt och är ute i naturen dagtid, när sover du :))

0

svampstaff

17 apr 2010 kl. 17:39

Sova?!
Det hinns:) sover till 13.00, det räcker för mig.Sen som nu jobbar jag extra helg, så det blir ledigt till fredag natt:)
Fem dar hinner man mkt på, bättre att jobba många timmar när man ändå jobbar:)Det blir en arbetsvecka på tre nätter effektivt.

0

Lena M

17 apr 2010 kl. 17:43

Ja visst låter det vettigt, om man orkar.
Grattis till bombmurklan förresten, även till Jan A som kanske läser detta.
Jag har letat här i krokarna men icke.

0

"JAS" Helsingborg

20 apr 2010 kl. 17:19

Är du säker på att det är en dynsvamp, jag tycker den verkar spröd och tunn och bräcklig:) Det är inte så att det kan vara något annat smått som överlevt vintern ex Lycogala conicum, jag tycker att det inte ser helt främmande ut men de här är mycket bräckliga varelser.

0

svampstaff

20 apr 2010 kl. 17:28

Nej är inte säker, har lagt den på hyllan tills vidare.

0

Hans v E

21 apr 2010 kl. 09:50

Kan även tänka mig att det är en gammal discomycet eller kanske snarare gastromycet (den verkar ju ha ett skal)! Kolla sporerna!

0

Irene A

21 apr 2010 kl. 11:21

Varför är det inte vanlig vargmjölk då?

0

Hans v E

21 apr 2010 kl. 13:39

Du tog den, Irene!

0

"JAS" Helsingborg

21 apr 2010 kl. 15:59

Jag tycker att storleken och den mer äggformiga utseendet tyder på Lycogala conicum men det kan så klart vara vanlig Lycogala epidendrum oxå den blir inte alltid så stor och kan oxå vara äggformig.
Kollekt är alltid bra!:)

0

svampstaff

21 apr 2010 kl. 18:34

Vargmjölk!
Tror jag inte, dom var 5-6mm som störst, och inte ens med samma färg som gamla torkade vargmjölk, dom gick inte heller att ta i.Sen hade alla en liten öppning på toppen, vilket jag inte sett på vargmjölk.

0

"JAS" Helsingborg

21 apr 2010 kl. 18:40

Bild ett på Lycogala conicum Toppig vargmjölk, bild två och tre på, Lycogala epidendrum Vargmjölk. De första är ca. 5mm och de andra bara något större.

0

svampstaff

21 apr 2010 kl. 18:44

jaa kanske ändå?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone