0 396 visningar

12 svar

En ny upptäcktsfärd

anithau

15 apr 2010 kl. 17:25

I dag hittade jag bla vårtöra, grönskål, fina borstticka, valkticka, sammetsticka.

Här kommer bilder på:
Serie 1:läderskål och tallkotteskivling

Serie 2: Vet ej, önskar få hjälp
Växer under barken på en björklåga

0

anithau

15 apr 2010 kl. 17:26

Serie 2.
Tacksam för förslag.

0

Lena M

15 apr 2010 kl. 19:01

Vet inte vad det är :) men kul att se läderskålen som jag aldrig träffat på. Gärna en bild på grönskålen också.

0

Irene A

15 apr 2010 kl. 19:45

Grunnar på om det inte kan vara vårtrattskivling på andra bilden i serie 1. De ser alldeles för grovvuxna ut för att vara kotteskivlingar.

0

anithau

15 apr 2010 kl. 20:21

LenaM!
Du får som du vill, här kommer bilderna.

Irene!
Reagerade själv på tjockleken av foten, men kunde inte komma på något annat. De växte i tallskogsmark, mycket barrigt och som sagt tallkottar lite här och där. Dessa svampar växte ganska utbrett.

Vet någon vad det kan vara i serie 2?

0

anithau

16 apr 2010 kl. 05:41

Lyfter frågan igen.

Vet någon vad det kan vara i serie 2?

Tack på förhand

0

Lena M

16 apr 2010 kl. 07:03

Var är skålen ? 
Bilden föreställer väl trä som färgats av mycelet, eller är jag ute och cyklar. :))

0

anithau

16 apr 2010 kl. 10:34

Lena M!
Du cyklar inte, först kommer detta sedan kommer skålen, den kan finnas där redan nu, men är så liten att det är svårt att se den.

0

Irene A

16 apr 2010 kl. 11:08

Har ingen aning om vad det där saffransgula kan vara. Har det porer?

0

Lena M

16 apr 2010 kl. 13:03

Jasså är det så Anitha, jag trodde det var tvärtom :)

0

anithau

16 apr 2010 kl. 15:53

Irene eller någon annan kunnig!

Har försökt zooma in bilderna.
Så här blev det, men jag ska gå tillbaka och ta bättre bilder.

Blir det någon känsla för något?

0

Irene A

17 apr 2010 kl. 09:22

Jag kom på att jag har sett ett liknande fenomen på en björklåga en gång i tiden. Det visade sig vara en mycelfilt som så småningom utvecklades till en ticka, närmare bestämt björkeldticka, Phellinus lundellii. Det här skulle kunna vara något närbesläktat, tror jag.

0

anithau

17 apr 2010 kl. 09:30

Tack Irene!
Då blir det till att hålla koll på utvecklingen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone