0 362 visningar

15 svar

Bidrag till legeskålsdebatten

Hans v E

15 apr 2010 kl. 17:57

+ borstskålen Cheilymenia fimicola

0

Lena M

15 apr 2010 kl. 19:02

Tack för de :)

0

svampstaff

15 apr 2010 kl. 19:05

Kan du inte förminska bilderna lite Hans:)
Men kul med nåt mer att leta efter.

0

Jan A, Uppsala

15 apr 2010 kl. 19:09

Ser inget lege-, urin- eller haranknutet på bilderna…
Bara nåt som ser ut som rådjurs- eller möjl dovhjortsexkr.  Varför i hm hm kallas de ‘legesvampar”?

0

Frida T

16 apr 2010 kl. 16:38

En lega kan du väll inte se på en bild? Inte i verkligheten heller alla gånger…

0

Jan A, Uppsala

16 apr 2010 kl. 17:36

:-)

0

"JAS" Helsingborg

16 apr 2010 kl. 18:40

Mjaa, om man hittar “legeskålssvampen” så om den växer i/på eller vad säger man en lega? Då kan man nog vara rätt säker på att hitta hår/pälsavfall från djuret som har legat där så länga att marken har blivit uppvärmd för det är väl det det handlar om. Om jag har förstått Jan A. rätt så tror han mer på “pisskål”:)

0

Jan!

Hans v E

16 apr 2010 kl. 23:12

Första bilden visar hur en ensam Nannfeldtiella/Psedoombrophila kan se ut intill Byssonectria.
Bild två är älgspillning med borstskål.

0

.

svampstaff

17 apr 2010 kl. 07:04

Röd borstskål, är det en utpräglad höstsvamp? Ser att den finns rapporterad även i april?
Och har den orange färg eller samma färg som typ ögonskålar?

0

Hans!

Jan A, Uppsala

17 apr 2010 kl. 07:38

Hans säger:
”Första bilden visar hur en ensam Nannfeldtiella/Psedoombrophila kan se ut intill Byssonectria.
Bild två är älgspillning med borstskål.”

Jag säger: ”Sådana bildbevis är helt fantastiska! Kan påstås föreställa ”nästan” vad som helst och betraktaren ser förmodligen ut som ett frågetecken. Så gör iaf jag.

Till verkligheten…
Den som har den minsta lilla aning om hur det går till när våra hjortdjur ’kissar och bajsar’ resp. lägger sig att idissla och vila, bör lätt förstå skälet till att en stor andel av ”kolonierna” av ammoniak/NH4OH-levande Pezizales, bl.a. ’Byssonectria aggregata’ och olika arter av ’ Nannfeldtiella/Pseudombrophila, vid snösmältningen påträffas på marken bland löv och vegetation, utan direktkontakt med exkrementer.  (Oj, så lång mening - men bra…)
Att leta efter dessa svampar på lättfunna exkrementsamlingar är att göra det alltför lätt för sig och ger fel bild av verkligheten. I stället bör hyfmattor och fruktkroppar INVENTERAS! 

Irene har bistått med en länk
http://www.fmnh.helsinki.fi/users/harmaja/novelties.htm#15
som alla intresserade bör försöka läsa ( #15, 16, 17.)

Jag hinner inte nu gå in på hararnas vanor men känner till också dessa…
Dags för dagens arbete.

0

Hans!

svampstaff

17 apr 2010 kl. 08:10

Lätt?
Det finns väl inget som är lätt när det gäller svamp (förutom matsvamp) och dess kryptifierade, heroglyfierade värld?
Själv är jag nöjd om jag finner någon Nannfeldtiella/pseudombrophila eller Byssonectria aggregata.
Har ingen intention att inventera varje har/älg/hjortlega, inte heller nåt övernaturligt intresse för exkrementer:)
Summa sumarum så kan skålarna i princip växa överallt?

0

Svampstaff!

"JAS" Helsingborg

17 apr 2010 kl. 14:33

Ja Svampstaff! Jag har mina skålar i köksskåpet och där ligger de bra för det är de enda legeskålar jag hittar här i Skåne:) Jan A. har ett bra inlägg i tråden tycker jag.

0

Svampstaff!

svampstaff

17 apr 2010 kl. 15:09

Dom skånska djuren är för fina för att lägga sina exkrementer i naturen:)

0

svampstaff

Hans v E

17 apr 2010 kl. 23:10

Jag fann borstskålen nu - häromdan och den är orange liksom den vanligaste Cheilymenian - stercorea. Den senare heter stjärnborstskål för att den har stjärnformade hår förutom de långa vilket fimicola saknar.

0

.

svampstaff

24 apr 2010 kl. 05:51

Jag förstorade din bild1 Hans, och ser en viss likhet med min bild.
Vilken skål(namn) avser du med din bild?

0

.

Hans v E

24 apr 2010 kl. 21:57

Orange och mörk legeskål.
Jag lyckas inte få igenom större bilder. Måste krympa dem så mycket.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone