0 612 visningar

23 svar

Röd skål ?

Gula

17 apr 2010 kl. 23:11

Är det här scharlakansröd vårskål eller…? Växte mitt inne i skogen på väldigt vått ställe. Grävde lite och fick upp pinnen den växte på men kan inte säga vad det var för trädslag.
Tyvärr lite skruttiga bilder :-((

0

klas jaederfeldt

17 apr 2010 kl. 23:44

den verkar ha fot, gissar tulpanskål

0

Gula

17 apr 2010 kl. 23:58

Va roligt om det är den! :-)) Tyckte inte att den såg riktigt ut som scharlakansröd…
Tack Klas! :-))

0

Lena M

18 apr 2010 kl. 07:52

Tulpanskål ! Växer den i samma slags miljö som vårskålen , har aldrig sett den ?
Grattis till fyndet Gula !

0

NadaL, Umeå

18 apr 2010 kl. 08:31

Självklart att det är tulpanskål du hittat!
Grattis Gula!
Jag skulle hålla ett öga på platsen,för det kommer att växa flera där. :)

0

Irene A

18 apr 2010 kl. 10:18

Jag är nog inne på scharlakansskål i alla fall (Sarcoscypha austriaca).
Den är väldigt kortfotad för att vara tulpanskål.. Hur bred är själva skålen?

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 10:21

Om inte vårskålen har fot vad har jag du hittat i Skåne för inte är det tulpanskål i alla fall.

0

Irene A

18 apr 2010 kl. 10:45

JAS, frågan är bara vilken av de scharlakansröda du har hittat (coccinea eller austriaca), båda brukar ha fot.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 11:03

Svar på det kommer om några dagar då Sven-Åke har kollat den.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 11:06

Om man skall utgår från det Svampstaff skriver “Att det är en S.austriaca tolkar jag på dom krulliga håren på utsidan?” då har jag coccinea i så fall för något hår ser jag inte på mina.

0

Irene A

18 apr 2010 kl. 11:43

Men coccinea har raka hår i kanten, så finns det inga alls, blir den bara svårare att artbestämma..

0

svampstaff

18 apr 2010 kl. 11:49

Jag tror coccinea JAS, men avvakta bedömmningen får vi se.

0

svampstaff

18 apr 2010 kl. 11:51

Den där var lurig Gula!
Fanns det bara en stackare?

0

Tulpanskål

Hans v E

18 apr 2010 kl. 19:21

är jag 85% säker på att det är.

0

Tulpanskål

Alf Pallin

18 apr 2010 kl. 19:38

Hej Gula, jag tror det är charlakansvårskål du hittat. Skickar bilder på tulpanskål att jämföra med.

0

Tulpanskål

Gula

18 apr 2010 kl. 20:19

Tack allesammans! Fina bilder Alf!!
Jag får gå tillbaka nån dag och titta runt lite om det skulle finnas flera. Nu fanns bara den här ena och grannens svamphund (Lagotto) var minst lika intresserad som jag!! Spännande ....

0

Tulpanskål ??

Gula

20 apr 2010 kl. 18:23

Nu har jag varit tillbaka i den skogen där skålen växte! Av den gamla såg jag inte en skymt men i närheten hittade jag dom här!

Dåliga bilder igen -  får nog skaffa ny kamera ... :-((

0

Tulpanskål ??

klas jaederfeldt

20 apr 2010 kl. 20:30

kanske är det outvecklade vårskålar

0

Sarcoscypha

NadaL, Umeå

21 apr 2010 kl. 08:15

Hej Gula!
Nu, ser jag också att det inte är tulpanskålar,utan en av scharlakansskålar.
Unga fruktkroppar(apothecier) hos tulpanskålar är först nästan klotrunda med en liten öppning i toppen som sedan blir uppsprucken och foten är lång,som på skålar du hittade,fast färgen på foten är gulvit(ljusorange) med små vita hår.
Själv måste nöja mig med att titta på bilder från förra året ett tag till.  :)

Tulpanskål,Microstoma protracta

0

Tulpanskål ??

Hans v E

21 apr 2010 kl. 09:19

Jag blir helt ställd! Nu liknar det ju tulpanskål igen (Gulas nya bilder). Är de båda samma art? Ska egentligen tulpanskålen byta släkte (till Sarcoscypha)?

0

Sarcoscypha

Irene A

21 apr 2010 kl. 11:02

är det ju.

Däremot vet jag inte varför tulpanskålen är placerad i ett eget släkte. Deras DNA skiljer sig inte åt med mer än 2-3%. De hör till samma familj i alla fall (Sarcoscyphaceae).

0

Sarcoscypha

Hans v E

21 apr 2010 kl. 13:37

Microstomaapothecier lär utgå från något gemensamt underjordiskt sclerotieaktigt och inte halvbegravd ved.

0

Sarcoscypha

svampstaff

21 apr 2010 kl. 19:07

Vet du vad dom växte på för träd Gula?
Kollade mitt första fynd idag, och bara samma 8-10 som sist, inte en millimeter större heller 2-3cm?Ingen Al, röd ved?
Det kanske är den där Juarana eller vad den hette?

0

Sarcoscypha

Gula

21 apr 2010 kl. 19:41

Det växer björk, sälg och al runt omkring. Men svårt att säga från vilket träd kvisten kommer!
Par bilder från idag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone