0 659 visningar

20 svar

Lätt snöfall i Skåne:)

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 10:24

Nej ingen snö men fnösktickorna har börjat snöa i alla fall.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 10:29

När jag var på balsberget i fredags så hittade jag dessa stora avtryck. Har vi varg i Skåne eller är det mer troligt en stor hund som varit framme, pennan är 14,5cm lång!

Mina avtryck har 42,5 i storlek

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 10:31

Så hittade jag ett skinn på död ASK, det är nog första gången jag hittar något i svampväg på detta trädslag!!! Är det någon som har en bra gissning?

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 10:33

Klart för start:)

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 10:41

En Plommonticka Phellinus pomaceu, några Bukettullklubba Metatrichia vesparium på sälglåga och en Långfotad röksvamp Calvatia excipuliformis.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 10:43

En farlig farlig men vacker, en blå och vacker och en biotopbild från Balsberget.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 10:56

En plattticka på asplåga, skall försöka komma bort till “stenshuvuds nationalpark” i vår då den lilla gula flugan påstår ha setts där!?
En bräken som jag vill kalla “penningbräken” men den hittar jag bara som krukväxt på nätet, Jan vet säkert och kanske någon annan oxå så klart.
En bild på ingången till Skånes största grotta vilken finns på Balsberget.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 10:59

Utsikt från Balsberget över Kristiandstadsslätten.

0

Jan A, Uppsala

18 apr 2010 kl. 11:17

Får väl inte göra dig besviken!
http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/polypodia/asple/aspltri.html

Den vanligaste svampen på ”mina” askar hittar du bl.a. här:
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT069/FVT069.HTM

Har den t.ex. på halvunga askar vid ravinen och tyvärr bl.a. också på Åkerö-trädet.:-(

0

anithau

18 apr 2010 kl. 11:29

JAS!
Kläckning av den gula flugan sker enligt Ingemar Struwe, ungefär i slutet på maj el i början av juni.
Häng på, jag håller tummarna för att du ska hitta den. 4-5 mm i naturlig storlek, hoppar omkring på bladverken runt om de tickor de kommit från.Den är gul el gulröd. Håll oss underrättad om du gör fynd.

Jäkligt snygg nyckelpiga, jag lånade den till skrivbordet.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 23:18

Tack Jan, jag fick samma svar av dig i fjol när jag frågade på denna men mina växter ligger osorterade på en extern disk och det slog mig när jag fick se ditt svar. Svampen på min Alm är ju ingen kräfta men det såg du ju men å andra sidan så har jag dessa kräftangrepp på en massa askar i ett område straxt utanför HBG så nu fick jag svar på varför de ser så egendomliga ut.
Jag hoppas att jag har bättre lycka i år än förra året med de små gula flugorna. Men det blir nog samma sak i år att jag är i Västervik under denna period men vi får se, jag skall i alla fall spana efter dem innan och efter första passet i V-Vik, 28/5 - 7/6.

0

Jan A, Uppsala

19 apr 2010 kl. 05:56

Det är inte bara du som trånar efter gula flugor! Jag har letat under vareviga platticka jag sett, ända sedan Enelie larmade om sitt fynd. Men icke! Och eftersom det inte finns någon rättvisa, så hittade istället umeborna - massvis!

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2010 kl. 07:11

Jag är lite undrande till “datumbestämningen” slutet på maj början av juni? Det kan knappast råda samma datum i söder som i norr och däremellan liggande fäbodar eller hur, jag borde kanske börja spana redan nu i stället? Jag har i två vårar spanat runt det utsatta datumen men inte det minsta gula har setts.

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2010 kl. 07:18

Såg i anithau tråd från 2008 att de kläcktes i slutet av juni i norr och sedan kom Enelie någon dag senare!

Nu har den andra plattickeflugan kläckts, en hona. Så nu finns det en av varje.

/anithau 2008-06-26

0

Jan A, Uppsala

19 apr 2010 kl. 07:28

Men du letar väl inte efter flugorna, utan i första hand efter deras “bon” under tickorne. Jag har inte ens hittat såna.:-(

0

anithau

19 apr 2010 kl. 07:28

Du har rätt JAS!
Det var lite senare än vad jag sade tidigare. Var in och kollade datumet på mina foton av flugan.
Jag hade fotat dem i mitten av juli. Du kan nog räkna med lite tidigare kanske söderut.

Jag ska skriva till I Struwe och kolla mer exakt.

0

anithau

19 apr 2010 kl. 07:30

JanA har helt rätt och i första hand “galler” som inte har öppnats. Därefter hålla stenhård koll.

0

Jan A, Uppsala

19 apr 2010 kl. 08:13

JAS och andra. Jag har snott och komprimerat kläckningstips bl.a. från Mats Jonsells föredrag i Svampklubben och från Nätet (där det finns mer att hämta).

Kläckning
Vedsvamp, tickor,  placeras i mörklagda pappburkar eller urdiskade mjölkförpackningar. Kläcklådor kan byggas av masonite eller plywood - miniväxthus kan användas. Kan vara svårt att hålla rätt fuktighet.  Insekterna tål torka bättre än för mycket fukt =mögelbildning. Sätt in ett ”öppet” glas- eller plaströr i sidan och ”stäng” mynningen. Håll uppsikt!

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2010 kl. 09:26

Nej så klart har jag koll på “gallerna” jag har massor av plattickor med galler på flera lokaler.

0

anithau

19 apr 2010 kl. 10:07

Håll utik på de galler som inte har öppnat sig.

0

"JAS" Helsingborg

20 apr 2010 kl. 13:29

Nej svampstaff, tror inte på mjukskinn.

Inte på varg eller men några på länstyrelsen tror på LO! Men då är det ett stort Lo.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone