En plattticka på asplåga, skall försöka komma bort till “stenshuvuds nationalpark” i vår då den lilla gula flugan påstår ha setts där!?
En bräken som jag vill kalla “penningbräken” men den hittar jag bara som krukväxt på nätet, Jan vet säkert och kanske någon annan oxå så klart.
En bild på ingången till Skånes största grotta vilken finns på Balsberget.
Får väl inte göra dig besviken!
http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/polypodia/asple/aspltri.html
Den vanligaste svampen på ”mina” askar hittar du bl.a. här:
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT069/FVT069.HTM
Har den t.ex. på halvunga askar vid ravinen och tyvärr bl.a. också på Åkerö-trädet.:-(
JAS!
Kläckning av den gula flugan sker enligt Ingemar Struwe, ungefär i slutet på maj el i början av juni.
Häng på, jag håller tummarna för att du ska hitta den. 4-5 mm i naturlig storlek, hoppar omkring på bladverken runt om de tickor de kommit från.Den är gul el gulröd. Håll oss underrättad om du gör fynd.
Jäkligt snygg nyckelpiga, jag lånade den till skrivbordet.
Tack Jan, jag fick samma svar av dig i fjol när jag frågade på denna men mina växter ligger osorterade på en extern disk och det slog mig när jag fick se ditt svar. Svampen på min Alm är ju ingen kräfta men det såg du ju men å andra sidan så har jag dessa kräftangrepp på en massa askar i ett område straxt utanför HBG så nu fick jag svar på varför de ser så egendomliga ut.
Jag hoppas att jag har bättre lycka i år än förra året med de små gula flugorna. Men det blir nog samma sak i år att jag är i Västervik under denna period men vi får se, jag skall i alla fall spana efter dem innan och efter första passet i V-Vik, 28/5 - 7/6.
Jag är lite undrande till “datumbestämningen” slutet på maj början av juni? Det kan knappast råda samma datum i söder som i norr och däremellan liggande fäbodar eller hur, jag borde kanske börja spana redan nu i stället? Jag har i två vårar spanat runt det utsatta datumen men inte det minsta gula har setts.
JAS och andra. Jag har snott och komprimerat kläckningstips bl.a. från Mats Jonsells föredrag i Svampklubben och från Nätet (där det finns mer att hämta).
Kläckning
Vedsvamp, tickor, placeras i mörklagda pappburkar eller urdiskade mjölkförpackningar. Kläcklådor kan byggas av masonite eller plywood - miniväxthus kan användas. Kan vara svårt att hålla rätt fuktighet. Insekterna tål torka bättre än för mycket fukt =mögelbildning. Sätt in ett ”öppet” glas- eller plaströr i sidan och ”stäng” mynningen. Håll uppsikt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.