Idag samlade jag en bit av någon av de scharlakasröda skålarna. Dessa arter har diskuterats i flera trådar och jag har för mig att Irene har rett ut begreppen någonstans, men den tråden hittar jag inte. Vad ska jag titta på för att kolla vilken art det är. Håren i kanten har varit uppe på tapeten, där austriaca ska ha krulliga hår. Hur krulliga ska de vara och är de krulliga i vått eller torrt tillstånd eller både och? Har coccinea raka hår? Finns inga andra skiljekaraktärer?
Den skålen jag hittade idag växte i fuktig skog med fr.a. gran, asp och hassel och jag tycker håren ser raka ut.
De mest uttömmande beskrivningarna av släktet har gjorts här:
http://www.gbif-mycology.de/HostedSites/Baral/Sarcoscypha.htm
Av någon anledning har flera illustrationer fallit bort, men en del detaljer går att läsa sig till.
De krulliga håren hos austriaca borde vara den bästa karaktären, i viss mån också värdträd (austriaca på gråal).
Det finns också skillnader i sporerna (austriaca har något större bubblor än coccinea), en karaktär som måste kollas på någorlunda färskt material. Hos gamla herbariekollekter går den skillnaden inte att urskilja.
Det finns ganska mycket kollekter av Sarcoscypha på herbarierna, men de har inte reviderats sen det upptäcktes att den art som är vanlig här inte var coccinea, utan istället austriaca.
Det finns egentligen ingen anledning att betvivla att vi har båda i Sverige, för lämpliga substrat och miljöer finns nog. Sarcoscypha jurana kanske också kan hittas om alla kollekter undersöks ordentligt..
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=93508&fnr=1&sok=austriaca&Start=0&Offset=50&6
Denna länk innehåller en del information också.
Tack Irene och Gunhild. Substrat, sporform och kanthår pekar åt coccinea. Oljekropparna är av varierande storlek och ger ingen bra hjälp (fast i en del sporer ser man inga, vilket kanske är en indikation på coccinea). Länken jag fick av Irene var jättebra, synd bara att en del bilder försvunnit (fr.a tråkigt att sporbilden på austriaca i den synoptiska nyckeln saknas).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.