I år skulle vi ha stoppat förlusten av den biologiska mångfalden…......
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/jorden-tal-inte-var-konsumism_4600641.svd
Där jag bor mitt i Sörmland så ägnar sej svenska kyrkan åt en vidrig skogsavverkning av sällan skådat slag.
Allt tas ner och ingen hänsyn tas till nånting.
Jag insåg att det hjälper inte att jag bara går i skogen och svär.
Skrev till egendomsansvarige på aktuellt stift och ifrågasatte kyrkans miljöpolicy kontra skövlingen bland annat.
Efter en veckas väntan och ett lite skarpare påminnelsemail så hände det något.
Nästa vecka så ska jag träffa ansvariga och diskutera skövlingen och varför de inte tar någon som helst hänsyn.
Ska bli mycket spännade att se vad de har att säja.
Vi måste nog alla reagera som Helena A om vi ska ha en chans. Men även fundera på hur våran egen vardag ser ut . Jag gråter när jag tänker på hur snett allt har gått. Soja import från skövlade regnskogar så att våra djur ska bli billigt kött på ica. Listan kan göras låååång.
Här finns det jag skrev till ansvariga om kyrkans skogsskövling.
Till mailet så bifogade jag även ett par bilder på deras hyggen.
Det har i alla fall väckt ansvarige så pass att han vill se det och diskutera med mej.
På tisdag ska jag träffa honom.
Håll tummarna för att något gott kommer ur detta,
Till Torbjörn Jarl Strängnäs stift och Daniel Ersson Västerås stift
Skriver till er med anledning av den omfattande skogsskövling som pågår i skogarna runt Hälleforsnäs.
Då det är Strängnäs och Västerås stift som äger de aktuella områdena så hoppas jag att ni är rätt personer att vända sig till.
Med den takt ni håller på avverkningen så finns snart inget kvar av det som varit vackra gamla skogar.
Naturvärden som aldrig kan återfås förstörs, djur och växtliv påverkas negativt, flera av Sörmlandsledens vandringsetapper går genom era skogar och inte heller där tas hänsyn.
På flera ställen är etapper delvis nästan oframkomliga på grund av er avverkning.
I Hälleforsnäs , där jag bor, har det avverkats inpå samhället och sjön Bruksdammen.
Ett område som används av många ortsbor för en stunds skogsvandring och naturupplevelse, men nu ett stort fult hygge.
När jag läser på nätet så skrivs det på många ställen om den miljöhänsyn som Svenska kyrkan påstår sig bedriva.
Bland annat uppmanas anställda att tänka på miljön genom sopsortering, energibesparingar med mera detta för att citat ”Vi ska vara rädda om Guds skapelse naturen” slut citat.
Samtidigt skövlar ni er skog utan några som helst hänsyn, det känns mycket motsägelsefullt.
När jag läste på Västerås stift hemsida så hittade jag följande om skogsbruket
Citat
”Vidmakthåller och vid behov återskapar ekosystemens produktionsförmåga, fundamentala ekologiska processer och biologisk mångfald.
Respekterar lokalbefolkningens kultur och hävdvunna rättigheter, beaktar värden som vilt, svamp, bär, fiske och rekreation”
Slut citat.
När man ser vad som händer med de skogar ni äger så känns ovanstående som ett stort skämt.
Naturen är för all framtid förstörd och även gamla kulturminnen så som kolbottnar, kolarkojsruiner, lämningar efter torp med mera.
Ser ni bara skogen som en penningresurs och struntar helt i miljön?
Ni äger delar av det ganska nybildade naturreservatet Rosmossen i Lilla Malma församling.
Jag blev både bestört och ledsen då jag upptäckte hur ni avverkat inpå reservatsgränsen.
I reservatet finns det mängder med skyddsvärda arter, hur påverkas de av att ni avverkar precis inpå?
Tyvärr syns samma förfarande på andra ställen, avverkat inpå biotopskydd med mera.
Svenska kyrkan är landets största privata skogsägare, borde ni då inte kunna ta mer hänsyn.
Det säjs att Svenska kyrkan tappar fler och fler medlemmar.
Hade jag inte lämnat Svenska kyrkan för många år sedan så hade jag gjort det nu i protest mot er skövling av naturen.
Många lämnar nu på grund av hur ni skövlar skogarna.
Alla pengar som denna skövling inbringar vad ska de användas till?
Känns det bra för Svenska kyrkan att bara se till ekonomiska fördelar och blunda för all förstörd natur.
Bifogar ett par bilder på det som till alldeles nyligen var vacker gammal skog.
De hyggen som syns på bilderna är det naturhänsyn?
Med vänlig hälsning
Helena Andersson
Lycka till Helena A ! Ofta tror jag det är ren okunskap om att man förstör så mycket som man gör. Många verkar tro att lite arter hit och dit spelar väll ingen roll…. Men oj så fel! Jag brukar jämföra jordens liv med en stege , det kan funka om man plockar bort en och annan stegpinne (arter) Men man vet aldrig när man tagit bort just den som man själv behöver kliva på. Eller om det går alldeles åt h-v-e så kan hela stegen falla ihop.
Kan egentligen inte så mycket om skogens ekologi . Är mer kunnig i det gamla odlingslanskapet och förfasas över hur det är ställt på den fronten. ca hälften av de rödlistade arterna i Sverige är beroende av den “marktypen”! Eftersom jag bor i Värmland så räknade jag för skojs skull ut att ca 0,003% av Värmlands landareal är slåtteräng med särskilda värden! ca 0,096% av Värmlands landareal är betesmark med särskilda värden! Förutsätter att de andra länen inte heller har så mycket att skryta med…. :(
Även i våra vatten är det tydligen dåligt ställt.
http://www.artdata.slu.se/filer/Pressmeddelanden/Pressinbjudan_100421_Lysekil-ArtDatabanken.pdf
Bra Helena! Jag hoppas verkligen att du kan öppna ögonen på dessa gudsmän. Men jag tror att det är med kyrkan som med många andra skogsägare att man är i “händerna” på skogsbolagen, de som sköter avverkningen på kontrakt. Man litar helt enkelt på att avverkaren sköter sina saker på ett etiskt, moraliskt, ekologiskt hållbart och riktigt sätt. Men dessa penningstinna girigbukar blundar, slår ifrån sig och frossar i biffar från Belgien Blue som om inget oroväckande finns att bry sig om i det de håller på med. Ni känner väl till den lille bonden som fick strida i flera år för att få sin skog avverkad med hjälp av häst i stället för avverkning med processor, till slut gav Sydskog med sig men det satt långt inne och ett Tv-reportage för att det skulle bli som bonden ville.
En representant för Häradskog kommer att vara med på tisdag.
Ser inte fram emot att träffa den kvinnan.
När avvverkningarna satte igång så var Sörmlandsleden på henne om att leden skulle skyddas.
Hon frågade om ledenes representant möjligen odlade grönsaker.
Jo, det gör han.
Jaha, men när du ska skörda dina morötter, tar du då hänsyn till myrstigar i morotslandet blev hennes svar!!!!!!!
Alltså jämförs Sörmlandsleden med en myrstig i hennes ögon!
Jag har ju ansvar för två etapper av just Sörmlandsleden och alla timmars jobb efter kyrkans framfart går inte att räkna.
Bifogar två bilder tagna idag.
Jag var i Rosmossen det reservat som nämns i tidigare text och där en av mina etapper finns.
Ena bilden visar hur skogen ser ut ( den riskerar att försvinna) och den andra vad kyrkan pysslat med inpå reservatsgränsen.
Gud är stor så ur hans perspektiv är vi kanske som myror och då borde en sådan styggelse som denna kvinna i stort sett vara obefintlig. Hon borde oxå veta att en god trädgårdsmästare inte har myror i sitt grönsaksland utan i en helt annan del av sin trädgård där de tar hand om sin boskap, bladlössen. Så funkar ett ekosystem i balans som är skapat av hennes uppdragsgivares högste chef, det hon och det hon representerar står ju knappast för sådana värden.
Här är lite om den alarmerande minskningen av dagfjärilar i Sverige.
http://www.artdata.slu.se/FaunaochFlora/pdf/faunaochflora_1_2009_dagfjaerilarna.pdf
Lite intressant läsning . :)
http://www.miljo.fi/download.asp?contentid=104708&lan=sv
Den hastighet varmed arter för närvarande dör ut uppskattas vara 100-1000 gånger högre än den naturligt förekommande utdöendetakten. Den främsta orsaken till den snabba utarmningen av den biologiska mångfalden är förstörelse och fragmentering av naturliga biotoper, globala klimatförändringar, invasion av främmande organismer och överexploatering av naturliga resurser. Förlust av arter är en genomgripande störning på de ekologiska systemen. Hur reagerar de ekologiska samhällena på artförluster? På grund av alla direkta och indirekta interaktioner mellan arter i näringsvävarna kan förlust av en art leda till en kaskad av sekundära utdöende. Resultatet kan bli stora förändringar i ekosystemens artsammansättning, stabilitet och funktion.
Originalet, skrivet av Bo Ebenman, finns här:
http://proj.formas.se/detail.asp?arendeid=14332
Mycket bra skrivet av herr JAS!
Hoppas Helena A kan memorera det eller i alla fall ha hjälp till slagkraftiga svar om hon hamnar i diskussion med dendär “översteprästinnan” för kyrkans skog som jämför skogen med morötter!
Hon verkar inte fatta skillnad mellan natur och trädgård - borde kanske byta jobb till parkförvaltningen eller nåt trädgårdsmästeri?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.