Menar du Trichaptum abietinum,Irene?
Läste att den kan enstaka gånger kan växa på lövträd också.Tagit kollekt och ska försöka få den undersökt i mikroskop.
Hans,
De här vinterskålar från förra året väckte hoppet om rökpipsvamp både hos oss och Ove E. till en början,men undersökning i mikroskop avgjorde till vinterskålens fördel. :)
Svampstaff,
Vinterskålar är riktig märkliga, tycker jag. Föredrar sydsluttningar vid vattendrag (älv,ån,bäck).
De flesta min man och jag hittade växer längst Umeälven och föredrar öppen mark med rikt inslag av mossor och mycket vedväxter under marken (gråal,salix,asp,hägg)men vi hittade de växande under tall och björk på sandig mossbevuxen mark. Hittade två stycken under en gran vid en bäck på sandig mark och så tiotal vid ån i höga gräset under hallonbuskar.
Skogsfrun,
Tror att vinterskålar på din tomt kommer när som helst. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.