0 345 visningar

12 svar

Vintereskål,hängeskål och en fråga

NadaL, Umeå

22 apr 2010 kl. 20:24

Serie 1.

Vinterskålar har börjat komma.Hittade ca.40 stycken,men det kommer mera när all snön försvinner.

0

NadaL, Umeå

22 apr 2010 kl. 20:26

Serie 2.

Hängeskål är också på gång:

0

NadaL, Umeå

22 apr 2010 kl. 20:38

Serie 3.
Fråga:

På gråal-låga växer de här taktegellagda,små tickor.Hattar 1,5-3 cm i diameter.
Min första tanke var Trichaptum biforme.
Vad tycker ni?

0

Hans v E

22 apr 2010 kl. 22:00

Vinterskålarna är väldigt lika rökpipsvamp.

0

NadaL, Umeå

22 apr 2010 kl. 22:10

Ove E. kollade de i mikroskop förra året och sa att de var vinterskålar.

0

Irene A

22 apr 2010 kl. 23:32

Tickan på al ser ut som violticka - och självklart är vinterskålen väldigt lik rökpipsvamp, det är ju den närmaste släktingen..

0

Lena M

23 apr 2010 kl. 07:25

Det har kommit en hel del däruppe och mera får vi snart se förhoppningsvis.Fina bilder som vanligt !

0

NadaL, Umeå

23 apr 2010 kl. 11:02

Menar du Trichaptum abietinum,Irene?
Läste att den kan enstaka gånger kan växa på lövträd också.Tagit kollekt och ska försöka få den undersökt i mikroskop.

Hans,
De här vinterskålar från förra året väckte hoppet om rökpipsvamp både hos oss och Ove E. till en början,men undersökning i mikroskop avgjorde till vinterskålens fördel. :)

0

svampstaff

23 apr 2010 kl. 20:18

Den där vinterskålen har jag inte fått kläm på var/hur den växer?
Och frågan är om den finns härneråt, visserligen på öland så helt uteslutet vore det väl inte?

0

Skogsfrun i Obbola

24 apr 2010 kl. 17:32

På min tomt, där det var så många vinterskålar ifjol, har jag ännu så länge inte hittat någon. Det var precis i snösmältningen som de kom ifjol och vi är i det läget nu. Men inga skålar!

0

NadaL, Umeå

24 apr 2010 kl. 21:18

Svampstaff,
Vinterskålar är riktig märkliga, tycker jag. Föredrar sydsluttningar vid vattendrag (älv,ån,bäck).
De flesta min man och jag hittade växer längst Umeälven och föredrar öppen mark med rikt inslag av mossor och mycket vedväxter under marken (gråal,salix,asp,hägg)men vi hittade de växande under tall och björk på sandig mossbevuxen mark. Hittade två stycken under en gran vid en bäck på sandig mark och så tiotal vid ån i höga gräset under hallonbuskar.

Skogsfrun,
Tror att vinterskålar på din tomt kommer när som helst. :)

0

svampstaff

24 apr 2010 kl. 21:46

Jag ska ge dom en chans på tåkernmaden om jag hinner, torrängar med tall mm, ända stället som känns hyfsat troligt i mina trakter.

0

violticka, Trichaptum abietinum

NadaL, Umeå

19 maj 2010 kl. 21:47

Du hade rätt Irene när det gäller tickan på gråal,det är violticka!
Fick besked igår av K-H Larsson.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone