0 341 visningar

20 svar

Snacka om bombmurkla!!!!!!!

anithau

23 apr 2010 kl. 13:14

Fynd i dag.

0

Frida T

23 apr 2010 kl. 13:17

;)

0

Lena M

23 apr 2010 kl. 13:22

Oj vad du luras, jag trodde faktiskt att du gjort fynd.  :)

0

"JAS" Helsingborg

23 apr 2010 kl. 13:48

Jo ett fynd har anithau gjort men vilken art är det? Jag skulle nog gissa på en typisk “pansarskottsmurkla” :)

0

Tina Nordberg

23 apr 2010 kl. 14:59

Den är rejäl. Ser ut som det gott ohyra i den. ;))

0

anithau

23 apr 2010 kl. 16:00

Jag kunde inte låta bli när jag såg den. Jag vet ju att ni har humor så därför vågade jag.

Få se om det blir några verkliga lite längre fram.
Annars gjorde jag en hel del andra fynd idag.

0

anithau

23 apr 2010 kl. 16:00

Jag kunde inte låta bli när jag såg den. Jag vet ju att ni har humor så därför vågade jag.

Få se om det blir några verkliga lite längre fram.
Annars gjorde jag en hel del andra fynd idag.

0

BirgittaD

23 apr 2010 kl. 17:39

Haha anitha.  Så skönt att se att så mycket snö är borta.

0

"JAS" Helsingborg

23 apr 2010 kl. 19:22

Men, är det snö till höger i bilden vad är då det gröna? jag tycker det ser ut som rönn men det är ju inte möjligt så här års i din landsända, eller? Och vad är “bombmurklan” egentligen?????

0

Kent

23 apr 2010 kl. 19:25

Det gröna på bilden torde ju vara stensöta, eller möjligen någon annan ormbunksliknande växt.

0

"JAS" Helsingborg

23 apr 2010 kl. 20:03

Inte stensöta, nej ,nej. Nere till höger om “bomben” finns det någon bräken men det andra???

0

anithau

23 apr 2010 kl. 21:10

JAS!
Det vita är snö. Sedan så får du en bild till och titta på det “gröna”

Vad bomben är för något vet jag inte.

0

"JAS" Helsingborg

23 apr 2010 kl. 23:43

Jo någon bräken är det nog i alla fall men vilken har jag ingen aning om, bara att det inte är stensöta i alla fall. Jag är dålig på era arter där uppe i norr och det verkar ju vara årets tillväxt? Hur stor är “bomben”?

0

anithau

24 apr 2010 kl. 05:58

JAS!
Jag skulle tro att den är ca 35 cm i omkrets. Ganska hög.

0

Jan A, Uppsala

24 apr 2010 kl. 07:05

Kanske den här: http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/polypodia/dryop/dryocar.html
Hade den haft en huvudroll hade den kanske synts bättre!

0

"JAS" Helsingborg

24 apr 2010 kl. 11:23

Jo kanske men Anithaus bild är inte från barrskog utan snarare alkärr eller däråt i alla fall men det är klart att det kanske är en bäckravin. Jag tycker stjälkarna är ljusare och vekare än på skogsbräken. Anithau får nog ge sig ut dit egen och fota växten i fråga:)

0

anithau

24 apr 2010 kl. 11:30

JAS!
Jag ska göra mitt bästa för att hitta den igen. Men det var ingen bäckravin där den fanns, snarare en liten bit från ett dike.

Återkommer till veckan.

0

Jan A, Uppsala

24 apr 2010 kl. 11:34

Skogsbräken växer iss var den vill - _kräver_ inte alls granskog…

0

Enelie, Linköping

24 apr 2010 kl. 16:29

Vilken luring:)))

0

Skogsfrun i Obbola

24 apr 2010 kl. 17:34

Nordbräken är vanligare än skogsbräken häromkring. Men det är svårt att avgöra på bilden…

0

Jan A, Uppsala

24 apr 2010 kl. 19:00

Men ‘nordbräken’ är allt betydligt större och grövre.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone