0 400 visningar

13 svar

Vår, svamp, natur 04-24

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:21

Igår var vädret fantastisk varmt och skönt om man inte vistades i blåsten. Jag besökte ett för mig nytt område som jag har haft i tankarna sedan jag var och naffsade det i kanten i vintras. En mycket lovande biotop. Börjar med en avslappnad bild och lite bilder på som visar att det är vitt på marken i Skåne egen :)

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:28

Serie 2. Nu blir det en del bilder av en av de få svampar som jag hittar på marken just nu, Sippskålen.
Det var så klart kul att den fanns i detta fina område och den fanns i överflöd.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:30

Serie 3. Fler sippskålar.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:33

Serie 4. två övervintrade röksvampar som skall bli intressant att hitta i “färskt” tillstånd och en biotopbild. Området ser lovande ut när det gäller vaxingar.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:37

Serie 5. Först trodde jag att det var en sälgticka 4m. upp i en stor fin gammal sälg men efter lite klättrande så får det nog bli en tegelticka eller vad tror ni.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:38

Serie 6. sälgen och ytterligare en biotopbild.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:41

Serie 7. Ett skinn som jag hittar på hassel överallt i Skåne men inte fått något bra svar på, är det någon som har ett “bra” förslag. och så en bild på de som är viktiga för naturen men inte så roliga för oss, snart är de på g.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:43

Serie 8. Nu tror jag dock att jag fann sälgticka P.conchatus på en ännu större sälg i närheten av den andra, vad säger ni om denna då?

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:51

Serie 9. Här är något som jag aldrig sett förut det började ca 4m. upp i björken och täckte nästan hela stammen ner till marken. Vilken spinnare, för det måste det väl ändå var, som varit i farten? Så fanns denna stora gran på området oxå och där spricker Jan As teori om att granen inte har hunnit till Skåne än, för denna måste nog vara närmare 100 år även om den växer i Skåne men det är klart att jag vet inte när de första “utländska” granarna börja planteras här men inte var det väl så tidigt så att denna skulle vara en sydlänning?

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:54

serie 10. Här skall jag avliva ännu en myt om det platta, leriga och bördiga Skåne. 1 bild på husbyggande slänndelarver i en vattensammling. Bäcken är full av öring, som jag tänkte försöka mig smyga på i sommar;). Jag hoppas att jag inte har tröttat ut er ny:)

0

Tony S

25 apr 2010 kl. 11:16

Fina bilder på skålarna.
5. Instämmer, tegelticka.
7. Styvskinn skulle jag tro. Fukta den lite så får du nog fram det röda vid skrapning.
8. Märkligt vitt hymenium på första bilden?
9. Troligen någon art i släktet Yponomeuta, spinnmalar. De kan gå över från sitt värdträd till andra träd och föremål.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1188650/Thousands-marauding-caterpillars-trap-car-silky-web.html

0

Jan A, Uppsala

25 apr 2010 kl. 11:27

Ont om tid just nu, men du ska iaf få _en_ länk; http://www-gran.slu.se/Webbok/PDFdokument/Historia.pdf
Och du ska inte alls tro att “din” gran är gammal!

0

svampstaff

26 apr 2010 kl. 05:35

Biotopen bild2, har du nån gran/granar där tro?
Påminner lite om kameleontbiotop faktiskt, för sippskål stångas med dom hos mig.
Tegelticka,Styvskinn håller jag med om, och sälgticka.
Men serie1, bild1 är helt klart mjukskinn!

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2010 kl. 09:24

Mjukskinn på dig själv svampstaff:) Nej inga granar i denna biotop och det är kanske det som krävs för kameleonten, här är det bara ask, al, ek, bok, hassel, hägg, brakved, björk, fågelbär, sälg, fläder och säkert något annat som jag missat kanske någon alm oxå men inga barrträd:(.

Tack oxå till Tony och Jans länk har jag inte tagit tag i än, återkommer om detta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone