Igår var vädret fantastisk varmt och skönt om man inte vistades i blåsten. Jag besökte ett för mig nytt område som jag har haft i tankarna sedan jag var och naffsade det i kanten i vintras. En mycket lovande biotop. Börjar med en avslappnad bild och lite bilder på som visar att det är vitt på marken i Skåne egen :)
Serie 9. Här är något som jag aldrig sett förut det började ca 4m. upp i björken och täckte nästan hela stammen ner till marken. Vilken spinnare, för det måste det väl ändå var, som varit i farten? Så fanns denna stora gran på området oxå och där spricker Jan As teori om att granen inte har hunnit till Skåne än, för denna måste nog vara närmare 100 år även om den växer i Skåne men det är klart att jag vet inte när de första “utländska” granarna börja planteras här men inte var det väl så tidigt så att denna skulle vara en sydlänning?
serie 10. Här skall jag avliva ännu en myt om det platta, leriga och bördiga Skåne. 1 bild på husbyggande slänndelarver i en vattensammling. Bäcken är full av öring, som jag tänkte försöka mig smyga på i sommar;). Jag hoppas att jag inte har tröttat ut er ny:)
Fina bilder på skålarna.
5. Instämmer, tegelticka.
7. Styvskinn skulle jag tro. Fukta den lite så får du nog fram det röda vid skrapning.
8. Märkligt vitt hymenium på första bilden?
9. Troligen någon art i släktet Yponomeuta, spinnmalar. De kan gå över från sitt värdträd till andra träd och föremål.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1188650/Thousands-marauding-caterpillars-trap-car-silky-web.html
Ont om tid just nu, men du ska iaf få _en_ länk; http://www-gran.slu.se/Webbok/PDFdokument/Historia.pdf
Och du ska inte alls tro att “din” gran är gammal!
Mjukskinn på dig själv svampstaff:) Nej inga granar i denna biotop och det är kanske det som krävs för kameleonten, här är det bara ask, al, ek, bok, hassel, hägg, brakved, björk, fågelbär, sälg, fläder och säkert något annat som jag missat kanske någon alm oxå men inga barrträd:(.
Tack oxå till Tony och Jans länk har jag inte tagit tag i än, återkommer om detta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.