0 343 visningar

8 svar

Rökpipsvamp m.m.

Jan A, Uppsala

25 apr 2010 kl. 20:31

Gjorde idag ett konditionstest efter en veckas feber och jäkelskap. Det gick bra. Åkte upp till rökpipsvamparnas rike där en trött, stor, död ek lagt sig. På stammen växte dessa små skönheter som jag inte tidigare sett här. Hoppas det är rostöron?

0

Jan A, Uppsala

25 apr 2010 kl. 20:33

Då det iaf finns en skål jag är riktigt bra på, så måste jag visa några bilder på den. I en lång rad växte över 40 st på en mlm underjordisk gl död hasselstam.
En del fick plats i serie 2!

0

Jan A, Uppsala

25 apr 2010 kl. 20:37

Serie 3 börjar med en sopig bild - men himlens spegling vacker ändå! Så några rökpipsvampar på ett av de andra mycelen - och till sist - SKÅL!

0

svampstaff

25 apr 2010 kl. 21:20

Fint!
Jovisst är det rostöron på ek, nu blir jag sugen att leta rökpip igen.Hade en idealisk skog häromdan med bergrötter, gran och gammal hassel, men nada rökpip.

0

Jan A, Uppsala

25 apr 2010 kl. 22:26

Jodå Svampstaff, rostörat var riktigt kul. Bara en artportalsrapport från min västra sida om U-a, i ett NR. Har själv bara sett det i Ögl!
Du fick en bra rökpiplokal - en bit norrut - förra året. Har du kollat den? Eller vill du bara hitta en egen?;)

0

Gula

25 apr 2010 kl. 22:37

Grattis till öronen Jan! Dom var väldigt vackra!! Och skålen Skål var jättefin! :-))

0

svampstaff

25 apr 2010 kl. 23:21

Jo en egen lokal står på önskelistan, var faktiskt till en lokal igår en sväng, som hade precis allt man kan önska sig, berg, gran mkt. gammal hassel, en del glupar men jag vet inte vad som fattades tyvärr:(
Annars får man väl dra till önnabo/Närke, dit har jag bara en 4mil.

0

Lena M

26 apr 2010 kl. 07:08

Grattis till fynden !

0

Jan A, Uppsala

26 apr 2010 kl. 07:26

Mnja, Svampstaff, jag menade ett område - Borgs k:a SO - inte långt från dina Lövsta-troll!
Du fick en rätt utförlig beskrivning för nåt år sen.
Och tack Gula! Det var skoj att hitta öron på ek, lika vackra som de allra rekordsnyggaste på gråvide, som tidigare hade snygghetsrekordet…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone