Denna växte på älgspillning. Hans v E har i en annan tråd förklarat skillnaden mellan Cheilymenia stercorea (ska ha stjärnhår) och Cheilymenia fimicola (saknar stjärnhår). Min svamp har inga stjärnhår (kollat i mikroskop) och om det är en Cheilymenia skulle det i så fall vara fimicola. Men den heter röd borstskål på svenska och min är mer gulaktig så jag känner mig tveksam. Kan fimicola vara gulorange eller är det ett annat släkte?
Fruktkropparna är små så fotot är taget genom stereolupp, därför inte så bra.
Jag har just gjort samma notering. Mina röda borstskålar är också gula. Eller orangegula. Sen har jag precis som du fotograferat en borstskål i stereolupp och den har, precis som din verkar ha, hår med rundad spets i stället för spetsiga (och inga stjärnhår).
Så fimicola kanske är röd och “våran” art kanske är en annan, möjligen Ch. pulcherrima.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.