Vad är det för nått med Bleka stenmurklor? Var ute första gången för i år och kollade lte på ett “tidigt ställe”. Inte lika mycket som det brukar vara, och fortfarande små. Men som vanligt är det väldigt varierande med bleka och mörka Murklor. Dom växer huller om buller! Hittade en Tryffel oxå. Potatis eller Hjort kan inte komma i håg redigt får kolla upp det i morgon. Har bilder.
Blek stenmurkla är ett dumt namn. Det finns faktiskt ”riktiga” stenmurklor i de mest skilda nyanser, från gräddvita till otrooligt mörka. Varför inte ist kalla den bara ”stor murkla’? Den har ju heller inte särskilt mycket med ”sten” att göra.
För övrigt är jag inte helt övertygad om ’trattskivlingens’ identitet!
Och en rostsvamp är lite mindre omöjlig att _gissa_ på, om man säkert vet vad den växer på...
Håller med Jan om att blek stenmurkla är ett dumt namn, det är inte färgen som skiljer den från stenmurkla. Blek stenmurkla är köttigare och har fri hattkant.
Jag misstänker att vi är överens om vårtrattskivlingen också. Jag är tämligen övertygad om att det är liten vårtrattskivling (pruinosa). Stor vårtrattskivling (vermicularis) är mera rödbrun, köttigare och inte så urbleknande, och saknar den grå pruinan som den lilla har.
Bifogar bild av vermicularis:
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.