Så är jag hemma efter mötet med kyrkan och skogvaktarkvinnan som jämför skog med morotsland.
Jag är tvärförbannad och har huvudvärk.
Pga vissa uttalanden från dem så vill ni veta vad som hände maila mej gärna på helena@skogsraets.se
Mycket ska man höra innan öronen trillar av…........
Öppen dialog med kyrkan????
Ja du Bo E hade hört och upplevt vad jag gjorde igår så.......
De är MYCKET upprörda över att brevet publicerats i min hunds blogg http://svamphunden.bloggplatsen.se och att det finns en massa bilder i olika inlägg med både kalhyggen, nedskräpning i samband med avverkning osv.
De överväger alltså att anmäla mej.
Visst kan de ju göra för jag vet att de kommer ingenstans.
Men i stora drag så är kalhyggen vackra, ljusa och luftiga. Skogen har växt upp på 5 år och rödlistade arter är bara krafs osv osv.
Plus då att jag ska hålla käft annars blir jag anmäld.
Ja, ja en del begriper inte att vi lever i modern tid.
Säg bara till om Du behöver support.
Om vi alla här på Forum skriver varsitt mail med våra åsikter om kyrkans framfart, så lär det bli mass-stämning och det skulle vara intressant att se hur dom tacklar….
Låt dom få klart för sig att Du knappast är ensam om att tycka.
Och nu är jag förbannad och har ont i huvudet, träffade folk som avverkar åt “Södra skogsägarna” idag. Gubbarna var rätt förstående men de gjorde “bara” vad de blev tillsagda och det förstår jag men jag förstår inte markägaren. Detta var för några veckor sedan en TROLLSK skog och när det grönskade här var det bedårande. Men nu så vill man gråta:((((((.
Du vet att du har mitt fulla stöd Helene!
Är det där verkligen en laglig avverkning? Trodde man var tvungen att lämna en kant vid bäckar. Måste man inte det?
Verkligen tragiskt med dagens skogsbruk. Skulle önska man var som en dator så att man kunde programera in all kunskap på en gång. Känns långt borta att veta att man har 3 års skola kvar innan man är ferdigutbildad och förhoppningsvis har kunskap att kunna påverka.
Varför lägger du inte ut all korrenspondens här Helena? Det vore intressant att se vad du skrivit till dem och vad de skrivit till dig istället för dina lösryckta tyckanden.
Har de agerat och sagt som du påstått är det i det närmaste åtalbart men det är ju också en tolkningsfråga. Därför vore det bra att få ta del av er kommunikation.
Totte, håll regelbunden kontakt med närmaste skogsstyrelsekontor om du vill ha koll på planerade avverkningar.
Här kan man få en uppfattning om vilka avverkningar som kräver en anmälan (sen har man 6 veckor på sig att agera):
http://www.skogseko.se/episerver4/dokument/sks/lagen/Avverkningsanmälan/Översikt%20anmälan%20ansökan.pdf
Om en anmälan avser ett område där det finns dokumenterade rödlistade arter (via Artportalen t.ex.), utgår jag ifrån att även skogsstyrelsen reagerar och kollar upp om det finns tillräckliga naturvärden för att neka eller begränsa en avverkning - men jag skulle inte lita på det..
Pratade med skogsstyrelsen här i Skellefteå i fjol.
De hade tyvärr inte resurser att göra nogranna besiktningar av skogarna som det lämnats in avverkningsanmälan på. Det var inte ens alltid att de ens hade resurser att åka ut å kolla. De tittade ibland endast på satelitbilder.
Så att lita på att skogsstyrelsen upptäcker naturvärden och stoppar avverkning går nog inte att lita på.
BaWa om du läser tråden som heter 2010 så finns mitt brev till ansvariga där.
Jag skulle gärna lägga ut allt som sades under mötet.
Men tyvärr så måste jag avstå.
Jag sköter två etapper på Sörmlandsleden vilka delvis går på kyrkans mark.
Nu har jag inte tagit diskussionen med kyrkan som representant för leden utan helt som privat person.
Men vill kyrkan jäklas så kan de säja att nähä, vi upplåter ingen mark till leden.
Jag fick ordentligt stoppat i halsen att de inte gillar att det finns en massa i min hunds blogg om kyrkan och skövling.
De överväger anmälan eftersom brevet även ligger där.
Så tyvärr, med hänsyn till Sörmlandsleden och alla som jobbar med den och vandrare måste jag ligga lite lågt på nätet.
Vad är det för människor vi har att göra med? Hur fungerar deras hjärnor? Hur ser det ut i deras värld, vad lär de ut till sina barn, vilken framtid ser de i sitt inre. Har de inga emotionella känslor, är de helt avskärmade från verkligheten, är de en egen art som är släkt med politikerna?
Eller är VI de rödlistade, är det vi som inte förstår, är det vi som är de konstiga och udda människorna som inte plattsar i det moderna samhället.
Önskar de att vi besvärliga, läggasigimänniskor försvinner från jordens yta, vill de utrota oss som de gör med andra rara arter?
JAS
Jag tror nog att de är “släkt” med politikerna för det är väl tydligt att det är ekonomi och politik som styr kyrkan mer än nånslags religiös filosofi om att Guds skaparkraft kommer till uttryck i liv o natur etc etc mm…ni förstår vad jag menar…
Det är illa att det är så, men det kan man med viss ovilja kanske ha nånslags förståelse för.
Men att kyrkans representanter inte tål en öppen demokratisk dialog och debatt kan man INTE ha minsta förståelse för.
Är inte allmän hyfs och ett sansat debattklimat det minsta man kan begära!?
Gärna protester och namninsamlingar så de förstår att det finns massor av människor som värnar om naturvärdena så kanske de lär sig lite allmän hyfs i Guds hus!
Det Helena A blivit utsatt för och deras attityd till naturvårdsintressena är MYCKET upprörande tycker jag!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.