0 506 visningar

13 svar

Vass is dass?

svampstaff

27 apr 2010 kl. 19:36

Den här känner jag INTE igen, på en stående torrgran vid storpissan?

0

svampstaff

27 apr 2010 kl. 19:39

Trot eller ej, men jag skulle kolla inne i ett apelsnår efter murklor(rekommenderas ej, stickigt) och det fanns ju inga, men det fanns kameleontskål, vid hånger källstad.

0

Robban O-hamn

27 apr 2010 kl. 20:00

I Apelsnåret hade jag inte gått in i utan handgranater!

0

svampstaff

27 apr 2010 kl. 20:05

Nöden har ingen lag Robban:)

0

"JAS" Helsingborg

27 apr 2010 kl. 20:08

Jo du jag känner igen sådana “snårskogar” men som tur är har jag inga sådana apelbestånd här då hade jag antagligen varit rejält sönderriven det räcker gått med bok och videsnåren för min del, jävligt nog ibland men fram och in i hiena skall man i alla fall:)
Intressant och vacker svamp i första serien, jag har ingen aning men det ringer en klocka långt där nere i labbyrinterna, får se om jag kom mer på det. Men någon dyker säkert upp och löser problemet.

0

Hans v E

27 apr 2010 kl. 21:24

De “sågade” lamellerna på en vit mussling med sprucken hatthud säger mig: SYLLSVAMP.

0

svampstaff

27 apr 2010 kl. 21:29

Syllsvamp? Nu? På en torrgran vid storpissan?
Ja jisses, men när du säger det så..
Får vi se vad dom andra säger:)

0

Jan A, Uppsala

27 apr 2010 kl. 21:33

Håller alltid med Hans när han har rätt!;)

0

svampstaff

27 apr 2010 kl. 22:12

Och jag är djupt tacksam att ni gamla ufar finns, med er kunskap…

0

Bo E

28 apr 2010 kl. 10:52

Syllsvamp var min första tanke oxå, men växer den på gran?
Har bara sett den på tall och så på syllar förstås.
De kan kanske vara “torrgran” oxå?

Min andra tanke var ringmussling men nu lutar jag nog åt syllsvampen ändå.
Det kan väl knappast vara regel att alla syllar är furu eller…???

0

Irene A

28 apr 2010 kl. 12:09

Jag misstänker att den första är vit sågmussling, Lentinellus auricula (=pilatii). Den är vanligast på björk, men förekommer också på andra träd, bl.a. gran. Den har skarp smak i så fall.

0

svampstaff

28 apr 2010 kl. 17:43

Ja det låter kanske troligare?
Den smakar beskt och har gulnat rejält, givetvis tog jag en kollekt)

0

svampstaff

1 maj 2010 kl. 04:50

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/ple_caly.PDF

Den här musslingen hade ju en ganska liknande karraktär, men har nån sett den?
Gulnar gör den ju oxå, kruxet är väl trädslaget?
Men den finns som sagt sparad.

0

svampstaff

1 maj 2010 kl. 05:01

Det sprack visst när jag fick se en bild till slut, men ett bra sätt att slå ihjäl dötid på jobbet:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone