0 560 visningar

6 svar

Konfunderad?

svampstaff

27 apr 2010 kl. 21:59

När det gäller murklor, blev helt snurrig idag, inne i gran urskogen hittade jag öronmurklor på granstubbar, och det är väl inget konstigt, men när jag kom ut i hagen bland jätteekarna blev det knepigt, hur lika/svåra är pokalmurkla kontra öron murkla egentligen?
Serie1 är öron från urskogen.

0

svampstaff

27 apr 2010 kl. 22:04

Sen dom som klyver mig lite, mest pga storleken, den största var nog en 7-8cm och växer under bar himmel i solen?

0

Gula

27 apr 2010 kl. 22:28

Men dom där (första bilderna) ser ju precis ut som mina i det här inlägget!!! Och dom var pyttesmå!
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=175334&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&5

0

Öronmurklor vs pokalmurklor

Irene A

28 apr 2010 kl. 09:18

Jag har aldrig råkat ut för problemet att inte kunna skilja dem åt.
Pokalmurklorna är Helvellor, mycket tunnköttigare i skålen och ribborna skarpare och tydligare än hos öronmurklor (släktet Discina, numera Gyromitra).

Men det finns mer än en art av öronmurklor. Jag är osäker på hur många av dem som är goda arter, men den på barrved brukar vi kalla perlata. Harmaja har listat ytterligare några arter, med ytterst små skillnader i mått och utskott på sporerna. Det kanske skulle löna sig att samla kollekter och få dem närmare undersökta.

På kalkrik mark finns en storsporig sak, accumbens (hittad på Gotland)
En sydlig art på lövved är parma (hittad i Skåne).

0

Jag tror..

Hans v E

28 apr 2010 kl. 10:53

..att din första är en Peziza, ev. repanda (flatskål) och din andra vanlig Discina perlata = ancilis (örmurkla).

0

Jag tror..

svampstaff

28 apr 2010 kl. 20:30

Nu har ju inte jag samma rutin som en verifierat kunnig, så därför blev det kli i mitt lilla huvud.Jo pokalmurklor är givetvis skörare när jag tänker efter på mitt ända fyns förra året.
Idag hittade jag ett par öron hemma i grustaget med en helt annan färg, och fler små vårtrattar som jag efter visst klurande konstaterat att det bör vara, trots bristen på räfflad hattkant mm

0

Jag tror..

svampstaff

28 apr 2010 kl. 20:41

Fynd skulle det stå, inte fyns?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone