Hej:)
Jag vill leta Toppmurklor men vet inte riktigt vart jag ska söka…
Bor i Mjölby men plockar även i Stockholmsområdet… Vad är det som toppmurklor tycker om för växtplatser. Tidigare har jag plockat stenmurklor men ´det var väldigt länge sedan och i kalkrik mark. Nu känner jag inte för att plocka dem längre…såvida jag inte skulle sälja dem…men känns för giftigt.
undrar också över vårmusseron…de har ju några förväxlingssvampar men hur lätt är det att veta att det verkligen är vårmusseron..den ska ju lukta mjöl men det gjorde ju även en av de farliga förväxlingssvamparna…
lycka till i svampskogen
Kira
Vårmusseronen har den typiska doft som ibland kallas mjöldoft, dock tycker jag att beskrivningen “farsk gurka” stämmer bättre / säger mer.
Innan jag var säker på den var jag nog lite orolig för förväxling med bolmörtskivling, men den är rödsporig, väldigt sällsynt och växer väl inte lika tidigt om våren.
Jag gillar vårmusseronen nu, och största problemet är att den oftast växer i privata trädgårdar där man ogärna klampar in.
Håller den sig på rätt sida häckar o staket så tar jag den bums!
Toppmurklan är i topp på min önskelista för 2010 men chanserna verkar små, då jag inte sett en toppmurkla sedan 1965!
Om man bortser från storlek, färg, form , doft och växtplats så tycker jag att toppmurklan t.o.m. liknar en gurka.
Lite i stil med vår son som en gång när han var liten fick syn på en häst som gick och betade på en äng. Hans utrop “pappa titta vilken konstig ko” utlöste skrattkramper, det kan jag garantera.
För övrigt kan jag meddela att jag ligger i startgroparna för att kolla upp mitt sedan 10 år tillbaka hittade toppmurkelställe. Rapport kommer!
ha ha
Vi får hoppas det är rent mjöl i påsen….
Vad jag menar är att det är lättare att definiera doften av vanlig färsk slangurka som det såvitt jag vet bara finns en art av (om man bortser från inläggningar)
Mjöl är för mig ett vidare begrepp som innefattar mjöl av de flesta sädesslag men skulle även kunna vara nåt oaptitligare - stenmjöl eller vadsomhelst som är malet.
Lycka till i svampskogen i alla fall!
Hela Mälardalen funkar, jag plockat bàde pâ gamla kulturmarker typ gamla tomter med nerbránda hus, kanon, pà en lokal hittade jag 75 liter Vindlad klockmurkor,därimot har det aldrig senare váxt dito där igen :( Även gamla betesängar med bördig kalk haltig jord. jag har en del lokaler dár jag finner alltid varje âr och sâ kallade murkelâr har jag även hittad Rund toppmurkla i olika kulörer. Jag torkar alltid toppmurkla dâ smakar den báttre, lite grádde, salt och piffar av med lite Marsalavin. Gott till ljust kött eller gös.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.