0 511 visningar

17 svar

Trivial tisdagstur

Jan A, Uppsala

28 apr 2010 kl. 20:55

Lillhacke trummade trevligt i åravinen, vårens väldoftande violer visade upp sig och årets första lövsångare underhöll i Hässlet, där det var full fart på flugtrafiken till och från grannflugplatsen Hästhagen.
Jourhavande Trollhand, på den enda hittills funna infekterade hasseln, såg alltfort pigg ut.
Serie 1.

0

Jan A, Uppsala

28 apr 2010 kl. 21:00

Två trevliga trivialiteter tyckte jag om, först hektometervis av miniatyrzontickor på åtsk unga aspar som strukit med av ljusbrist och låg tätt i en NO-sluttning.  Tickorna var bara 0.5-2-enstaka högst knappt 4 cm stora och så små har jag aldrig förr sett – för visst är det väl helt vanliga zontickor? Och väldigt vackra… 
Det var ett så grymt besvärande solsken, att det bara var att ”skjuta från höften” och hoppas att något skulle komma med på bilden. Serie 2.

0

Jan A, Uppsala

28 apr 2010 kl. 21:02

Serie 3. Inomhusbilder från idag.

0

Jan A, Uppsala

28 apr 2010 kl. 21:06

Den andra trevliga trivialiteten var styvskinn, som nästan helt täckte klena, utkonkurrerade, liggande aspar lite längre in i lunden. De var verkligen lättlossade från underlaget.  Ett riktigt vackert chokladskinn!
Serie 4 utomhus i SOLEN.

0

Jan A, Uppsala

28 apr 2010 kl. 21:09

Serie 5 inomhus - och den som först gissar vilka som finns under valnötslövhögen - med Chionodoxan mitt i på sista bilden - får ett ex!
Hurra det regnar , det var väl roligt!

0

Ren gissning!

Lill, Skellefteå

28 apr 2010 kl. 21:46

Är förmodligen helt ute å cyklar, men något jag gärna skulle vilja ha är vårmusseron så jag gissar på det! :-)

0

Ren gissning!

Tony S

28 apr 2010 kl. 23:27

Serie 4 är väl ändå kantöra? Har aldrig sett styvskinn med den färgen.

0

Ren gissning!

"JAS" Helsingborg

28 apr 2010 kl. 23:34

Scillan ser jag och kanske någon annan lökväxt och maskrosor så då tippar jag på Toppmurklor:)

0

Ren gissning!

Bo E

29 apr 2010 kl. 12:10

Intressant att googla på ditt latinska namn på scillan
Den kallas även ryskl blåstjärna, och det låter som att den då är en förvildad trädgårdsväxt som importerats österifrån nångång för länge sen troligen för nu växer den ju nästan överallt vid denna årstid.
Svamp under lövhögen - kan det vara vårmusseronen som börjar komma?
I så fall blir det sökning till helgen!

0

Ren gissning!

Jan A, Uppsala

29 apr 2010 kl. 16:04

Virra inte till det nu JAS och Bo E!.;)
Jag skrev Chionodoxa och menade det! Arten är troligen C. luciliae men jag är inte bombsöker, Vårstjärna torde dock duga som svenskt namn…

0

Jan A, Uppsala

29 apr 2010 kl. 16:26

inte alls omöjligt att du har rätt Tony. Jag var verkligt konfunderad av hur skinnen såg ut. Inget stämde riktigt bra åt ngt håll. Jag trodde jag var ganska bra på kantöron efter allt trollhandsletande, men det här, vad det nu är, stämde som sagt inte. Och jag skrev chokladskinn…
Får väl kolla upp dom vid lämpligt tillfälle. Inomhusbilden 5:1 är rätt så korrekt!
Så här som på en ny bild från idag kan väl alla kantöron få se ut. Dessa på liggande rönn.

0

"JAS" Helsingborg

30 apr 2010 kl. 12:28

Det var inte meningen att krångla till det Jan. Men när jag googla på Chionodoxan fick jag upp detta på

(Trädgårdsforumet Scilla /rysk blåstjärna) == För att krångla till det ännu mer har Chionodoxan bytt namn och heter numera Scilla.

Där av mitt prat om scilla!

Så vad gäller?
Och vad har du under löven Jan:)?

0

Jan A, Uppsala

30 apr 2010 kl. 12:54

Jag kommer alltid att kalla den Chionodoxa! .;)
Så man slipper få den kontaminasammanblandad och hopvirrad med ”Blåstjärnorna”!
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/hyacintha/chion/chioluc.html
http://grobar.se/Vaxtdatabas/99/Stor-varstjarna

Så länge som ingen inkommit med rätt svar är högen hemlig.
Men vilken dag som helst ska den bort…

0

svampstaff

30 apr 2010 kl. 13:29

Små ängschampinjoner kanske?
Dom kom väldigt tidigt förra året.

0

Hemliga högen

Irene A

30 apr 2010 kl. 13:39

Du skrev aldrig att det skulle vara svampar.. mullvadar kanske :-)

0

Hemliga högen

Jan A, Uppsala

30 apr 2010 kl. 13:42

Onej, varför skulle jag ha svamp där?

0

Hemliga högen

"JAS" Helsingborg

30 apr 2010 kl. 13:53

En frostkänslig perenn är det så klar, kanske en orkidé men du har så klart en massa konstiga saker i din trädgård. Jag skall till Holland några dagar så jag får väl se om du har lättat på löven när jag kommer hem i slutet av nästa vecka;)

0

Hemliga högen

svampstaff

1 maj 2010 kl. 02:00

Holland?
DÄR borde det väl finnas gott om tulpanskål!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone