kollade lite på jaederfeldts hemsida och fastnade på landskapssvampar.
http://www.jaederfeldt.com/klas/bilder4.html
lite underligt att kantarellen inte tillhör något landskap.
men stolt blev jag när jag såg att trattkantarellen tillhör västmanland. :)
mvh
Hej Hanzzon, det är egentligen inte så underligt att kantarellen inte fick tillhöra något landskap. Det beror helt enkelt på att den är för populär. Vem har auktoritet nog att besluta om vilket landskap som skulle få sveriges populäraste svamp? Och vilka diskussioner skulle inte detta skapa? Så den fick helt enkelt stå över. Den är mer av kalibern nationalsvamp :-)
när pelle holmberg skulle dra igån det där larvet, högg jag kantarell som sörmlands landskapssvamp. då gick luften ur allt sammans, några år efter kom det tillbaka igen å då fick ingen ta kantarell för den skulle bli nationalsvamp. och varför sdml skall ha svart trumpetsvamp begriper jag inte.
Brandtickan eller tungtickan har sina starkaste fästen i sdml, men de fick det inte bli för svampen skulle vara sådan att alla visste vad det var
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.