Vet att det här är ett svampforum, men svamparna växer ju i skogen och där finns ju även vargen.
Läste i aftonbladet att varghatare härjar i hela landet.
Tänker som så att en sann naturmänniska tycker om hela naturen inte bara de delar av naturen som är bekväma.
Vandrar miltals i skogen varje höst och har aldrig råkat på något rovdjur. Självklart är man ju lite rädd ibland, men inte vill jag utrota rovdjuren för det.
Är det bara jag som tycker att rovdjuren också ska få finnas?
Ja… jag har gått i skogen sen barnsben och jag är i alla fall mycket räddare att gå ut själv i stan en kväll bland tvåbenta rovdjur…mig veterligen är de dem enda som jagar och dödar för nöjes skull. Jag bor i ett rovdjurstätt län (Dalarna) och de som protesterar mest mot rovdjur är jägare, hmmm…. VAD kan det bero på? (Jag är INTE emot jakt) Vi kan sitta här i Sverige och klaga på idiotiska “infödingar” i Afrika som dödar lejon fast djuren skulle locka turister men samma potential finns här!!! Vi i glesbygden kanske skulle tänka mer på vad vi kan dra in pengar på så att inte alla måste flytta in till stan för att få en inkomst! Oj, vad långt det blev. Engagerad? Vem? Jag? :-) Kram på er alla både svampnördar och jägare!
Jag tycker att det bland värsta med dessa rovdjurshatare är att de kallar sig för “människor som älskar naturen” och därför måste döda det som konkurerar med dem om det de säger sig värna så innerligt om, nämligen allt annat villt de vill döda!!?? Så har de flesta av dem antagligen barn som de antagligen präglar på detta genuint dumma beteende. Det är synd om människorna som måste leva i närheten av dessa “naturälskare”.
Jösses nu blir man väll lagligt byte:)
Till de stora fem rovdjuren räknas väl Björn, Järv, Lo, varg och den största av dem alla, människan!
Människan är den enda rovdjursart som aktivt, och i stor skala förstör sin egen och andra djurs livsmiljö.
Visst ska vi värna om våra fyrbenta vi har alla vår plats och mening på jorden!
Måste bara berätta om ett rykte jag hört. Hur hög sanningshalt det är…. ?
Skogsbolagen planterade in vargen för att få ner älgstammen. Det är nog första gången jag faktiskt överväger att inplantering kanske har ägt rum. Älgen är ju en styggelse i skogsplantagen för skogbolagen, så varför inte?
Rykten finns det alltid, oftast inplanterade i syfte att stärka en parts sak.
Jag växte upp i skogen kan man säga. I varg, lo, järv och björnmarker. En kall, snörik vinter var vargen framme i byn i födosök och försökte komma åt korna. Björnen har traskat över nysådda gräset på kyrkogården, när alla sov, och inte väckt en endast själ. Det är allt. Djuren går i hagar, med ordentliga staket, om man har rovdjur i markerna. Eller så har man rejäla hundar som går med dem.
Vandrar massor av mil varje år i skogarna och har inte sett annat än skymten av varg och några björnar på håll, i vilt tillstånd alltså. Inte bara häromkring utan även i norra Värmland, Dalarna, Härjedalen och Hälsingland där vargen sägs hota befolkningen. Spår av dem däremot ser man ofta. Det enda rovdjur som skadat mig är människan!
Angående påstådd utplantering av varg så är sådant lätt att spåra via de DNA-analyser som man alltid gör av varg vid forskning eller då döda vargar inkommer. Skulle varg ha f-rts från Finland och Ryssland (som det påstås) så skulle det synas via DNA-analyserna, så detta är lätta att spåra. Vore detta påstående sant skulle heller ej vår vargstam i Sverige vara så hårt inavlad som den bevisligen är.
Så denna konspirationsteori kan vi glömma en gång för alla.
Tja, DNA-analyser har ju visat att stommen i den nuvarande vargstammen skapades av två hannar med ursprung från Finland, och en hona som tros ha varit den enda överlevande av den gamla svensk-norska stammen.
Senare invandrade en hanne från Finland och skapade sitt revir i Hälsingland. 2006 kom en hanne från Finland/Ryssland till Dalarna. Sedan något år tillbaks befinner sig ytterligare en invandrad varghanne i Norrbotten.
DNA-analyser avslöjar inte om dessa varghannar har varit inplanterade eller självmant invandrade..
Däremot har man kunnat avskriva en annan konspirationsteori - att vargar har planterats ut från djurparker. Inga av våra vilda vargar är släkt med dem.
Ny rapport om vargjakten för den intresserade:
http://www.cefos.gu.se/digitalAssets/1306/1306652_cefosrapport-2010-2.pdf
Jag har sett dokumentären och blir riktigt förbannad! “Jägarna” är riktiga psykopater som borde spärras in på mentalsjukhus.
Jag kan inte förstå att 200 vargar kan vara ett problem för någon. Och hur någon kan vara rädd för varg är en gåta, det var faktiskt över 150 år sedan en människa blev dödad av varg i Sverge…
Skönt att alla här på forumet tycker att det är vedervärdigt med tjuvjakten som pågår i våra skogar.
Skulle jag träffa på någon tjuvjägare i skogen skulle jag tvångsmata dem med vit flugsvamp.
sagft av bo reyer !
“Varg SVARA
Missa inte programmet på 2:an ikväll kl. 20.00!!!
Glöm inte heller vår svårt inavlade kungs tidigare klumpiga uttalanden ang. vargens vara eller inte vara!!!
/Bo Reyer 2010-05-02 18:45:28
bo. hur kan det vara att du alltid klampar i klveret hver gang du er her på svampguiden. vad har dina synpunkter om att kungen ær svårt inavlad att gøra på svampguiden ??????????? bo har du ikke lært dig något sedan du publicerade din pedofillustighet hær….??? något
som heller inte hade något med svamp att gøra !!!
bo reyer ! ta time out og skæms !!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.