0 421 visningar

2 svar

Borstticka

Tina Nordberg

1 maj 2010 kl. 11:55

För någon vecka sedan hittade jag ett knippe borsttickor. Lade då märke till att de doftade som anis.Har aldrig märkt det förut. Är det bara några få som doftar?Har tummat o doftat på dem hundratals gånger
förut och aldrig känt någon doft.
Har ni känt doften?

0

Irene A

1 maj 2010 kl. 18:36

Lustigt..
En gång i tidernas begynnelse var jag med på en vårsvampsutflykt, och vi hade hamnat i en strandskog med snår av vide, hägg och annat.
Där hittade jag urbleknade tickor som jag kände en tydlig anisdoft av (det kan ha varit borsttickor eller sammetstickor, minns inte så noga nu), och jag var alldeles övertygad om att det var sydlig anisticka jag hade hittat.
De andra, mer erfarna, deltagarna på utflykten skakade på huvudet, men bad mig visa tickorna. När jag hittade dem igen, luktade de inte längre :-(

0

Tina Nordberg

1 maj 2010 kl. 19:32

Så doften bara gick upp i rök.

De jag hittade finns på grannens tomt och de är håriga som borsttickor. Tre andra personer förutom jag har känt doften, som försvann efter att svampen legat inne ett par dagar.
Kan gå dit i morrn o fota, är inte så pigg idag.Nära till toa är ett måste.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone