0 513 visningar

10 svar

Lila skål på ek

Karin W

1 maj 2010 kl. 19:28

Hittade idag denna lila skål på en medelgrov ek i ett skogsbryn. Har aldrig sett den tidigare. Är det händelsevis någon som har förslag på vad det kan vara?

0

Fantastiskt!

Hans v E

2 maj 2010 kl. 00:01

Jag kommer att tänka på en discomycet jag läst om (Svensk botanisk tidskrift 96) som heter Lachnum tricolor.
Har aldrig sett den. Undrar om det kan vara den!

0

Jan A, Uppsala

2 maj 2010 kl. 07:54

Snyggt, men hur ‘mår’ eken - förutom att den är medelgrov?

0

Karin W

2 maj 2010 kl. 10:57

Tack Hans!
Jag har läst SBT-artikeln och det stämmer med mitt fynd att den ska växa på grov ekbark. En annan intressant artikel är http://www.pilzverein-rehna.de/de/downloads/doc_view/14-hoften-et-al-2009-proliferodiscus-tricolor.raw?tmpl=component

där det finns bilder av Lachnum tricolor, eller Proliferodiscus tricolor eller vad den nu ska heta. Där finns bilder och det skulle mycket väl kunna vara den. Jag ska ta och läsa artikeln ordentligt senare.

Jag hittade följande synonymer till Lachnum tricolor, men ingen av dessa finns i Artportalen, jag hittar inte arten där.

•  Proliferodiscus tricolor (Sowerby) Baral
- Dasyscyphus tricolor (Sowerby : Fr.) Massee
- Lachnella tricolor (Sowerby) Sacc.
- Lachnellula tricolor (Sowerby : Fr.)
- Lachnum tricolor
- Peziza tricolor Sowerby

Eken var, så vitt jag kunde bedöma, relativt vital. Det fanns dock några döda grenar längst ned i den del som är vänd mot skogen, så en större lucka skulle inte vara helt fel. Bifogar bilder.

0

Karin W

2 maj 2010 kl. 11:00

Andra bilden kom inte med.

0

Jan A, Uppsala

2 maj 2010 kl. 11:24

Din ek verkar inte akut trängd/hotad. Jag var med och ‘hjälpte’ ett stort antal hagmarksekar i mellanspettarnas ‘Eklandskap’ från att bli kvävda av ffa asp - på 70/80-talen. De “båda” hade det mycket värre! Ekarna klarade sig.
Men jag undrade väl mest hur frisk din ek var…

0

Fantastiskt!

Irene A

2 maj 2010 kl. 12:18

Verkligen kul fynd!

I checklistan till svenska ascomyceter
http://www8.umu.se/myconet/asco/checklist/chP.html
finns den under namnet Proliferodiscus tricolor, med en lista över de län den är känd från (nästan alla upp till Värmland-Uppland som de nordligaste).
Konstigt att det är så få fynd registrerade i herbarierna då..?

0

Tony S

2 maj 2010 kl. 12:42

Kul fynd Karin om det stämmer, vilket det ser ut att göra.
Den finns inte med i Dyntaxa heller vad jag kan se. Däremot på indexfungorum där gällande namn är Dasyscyphus tricolor.
Vad bra länk du hade hittat förresten.

0

Michael Krikorev

3 maj 2010 kl. 19:53

Vilket spännande fynd Karin!

Jag blev inspirerad av ditt fina fynd och gav mig ut i söndags för att titta på ekarna här i närheten, det blev Ekholmen i Botkyrka. Två timmar senare efter att ha luppat mig igenom ca 15 ekar så fann även jag denna lilla skönhet.

Fruktkropparna var rätt torra och hårda, men efter några timmar i en fuktkammare så vaknade de till liv. Har ännu inte mikroskoperat dem, men jag misstänker att det är Proliferodiscus tricolor.

Proliferodiscus tricolor

0

Jan A, Uppsala

3 maj 2010 kl. 21:59

Inte samma framgång här, trots idogt sökande igår och idag. Men det blev iaf talltickor på en nydöd, GROV tall i igenvuxen ekhage.;)  Hoppas på bättre lycka i morrn!

0

Karin W

3 maj 2010 kl. 22:09

Kul att du hittade den Mikael och jättefina bilder! Man kan väl gissa att arten är rätt rejält förbisedd. Det är väl som Hofton/Baral/Homble skriver, att bark på levande ekar är intressantare för lichenologer än för mykologer, och det var också på så sätt jag hittade den - genom att leta efter lavar på eken. Eller kan det vara så att det är ett väldigt bra år för arten? Vad har den, eller arter av den här typen, för livscykel - finns de året runt, hur kort/långlivade är fruktkropparna?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone