0 844 visningar

5 svar

Vågticka?

Frida T

1 maj 2010 kl. 19:38

Nu blir jag osäker (igen). Dessa hittade jag idag på en gammal granlåga i “blåsippe skogen “. Kan det stämma med vågticka ? Bilderna blev inte så bra pga av det regna ganska mycket. :)

0

Skogsfrun i Obbola

1 maj 2010 kl. 20:00

Nej, knölticka! Ganska sega, inte sant?

0

Frida t

1 maj 2010 kl. 20:06

Jo men det skulle kunna passa bättre. :) Tack skogsfrun,ska kolla den mer noga i morgon.

0

Frida T

2 maj 2010 kl. 09:52

Kollade in mitt nu torkade ex nu på morgonen. Kan ej avgöra om den är seg . :) Men den var lätt att få av från underlaget. Och den är mörk på “baksidan”. Inte smutsvit som det går att läsa att den ska vara…

Förvarade den i byxfickan igår när jag gick hem och den var i två bitar när jag kom hem , så jätte seg kan den ju inte ha varit?

Kan det vara rotticka? Eller är jag helt fel ute?

0

Skogsfrun i Obbola

2 maj 2010 kl. 10:34

Jag har väldigt svårt att tro att det kan vara något annat än knölticka. Rotticka bildar inte såna små hattar, det blir en mer långsmal kant. Och det “skrufs” som syns överst på översta bilden är mycket typiskt för gammal knölticka.

Rotticka är för övrigt ännu segare än knölticka.

0

Knölticka

Frida T

2 maj 2010 kl. 11:06

Jag litar helt på dig ! :) Du har mer erfarenhet av tickor än jag….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone