Cortins ‘svampplockarens handbok’. Är en väldigt gammal bok. Har den inte själv så jag vet inte om den innehåller några felheter, men bara ifall någon nybörjare skulle läsa det här så vill jag bara påpeka hur viktigt det är med aktuell litteratur.
Svampar omvärderas ju hela tiden.
Den innehåller givetvis en massa numera omvärderade råd, fakta, synpunkter m.m., och bör kanske användas mest som ett historiskt dokument…
Men den innehåller de bästa beskrivningar som finns av vissa svampar - och den används därför fortf. i undervisningen på traktens högsta lärosäte.
Jag tycker att alla verkligt svampintresserade bör ha boken, läsa den, lära av den, men inte följa ätråden utan därvidlag följa moderna forskningsresultat. Tredje upplagan var den första svampbok jag själv köpte ny. Jag lever - enligt vissa tämligen oskadd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.