0 2177 visningar

10 svar

Äta öronmurkla?

Peter, Linköping

2 maj 2010 kl. 21:26

Jag hittade ganska gott om dem idag och tycker nog att de har en svag lukt som liknar stenmurklan. Så, någon som ätit öronmurkla (och överlevt)?

0

Peter, Linköping

2 maj 2010 kl. 21:28

Följdfråga: kan man förvänta sig att hitta stenmurkla i närheten av öronmurkla? Har de ungefär samma krav på växtplats?

0

Jan A, Uppsala

2 maj 2010 kl. 22:17

Peter, jag tycker att du borde skaffa dig Cortins ‘Svampplockarens handbok’. där finns svaren på dina hittills ställda frågor och åtskilliga kommande! Svaren på alla dina frågor är JA!

0

Peter, Linköping

2 maj 2010 kl. 22:55

Gott så!

0

Lill, Skellefteå

3 maj 2010 kl. 06:32

Cortins ‘svampplockarens handbok’. Är en väldigt gammal bok. Har den inte själv så jag vet inte om den innehåller några felheter, men bara ifall någon nybörjare skulle läsa det här så vill jag bara påpeka hur viktigt det är med aktuell litteratur.
Svampar omvärderas ju hela tiden.

0

Jan A, Uppsala

3 maj 2010 kl. 07:39

Den innehåller givetvis en massa numera omvärderade råd, fakta, synpunkter m.m., och bör kanske användas mest som ett historiskt dokument…
Men den innehåller de bästa beskrivningar som finns av vissa svampar - och den används därför fortf. i undervisningen på traktens högsta lärosäte.

Jag tycker att alla verkligt svampintresserade bör ha boken, läsa den, lära av den, men inte följa ätråden utan därvidlag följa moderna forskningsresultat. Tredje upplagan var den första svampbok jag själv köpte ny. Jag lever - enligt vissa tämligen oskadd.

0

Peter, Linköping

3 maj 2010 kl. 19:34

Hur smakade öronmurklorna? Är det värt besväret?

0

Peter, Linköping

3 maj 2010 kl. 22:35

Den stora är en öronmurkla, men hur är det med de små? Irene skrev i en tråd om liknande svampar att det var öronmurklor som inte rullat ut sig än, vad tror ni?

Är även de små öronmurklor?

0

Irene A

3 maj 2010 kl. 22:40

Nja, de första ser ju ut som sippskålar, men på bild 2 är det säkert en öronmurkla.

0

Jan A, Uppsala

3 maj 2010 kl. 22:41

Bara för att kryssa arten!
Men, smaken är också delad, så vem vet vad du tycker. Vissa äter ju med god aptit de mest osmakliga svampar…

0

Peter, Linköping

3 maj 2010 kl. 22:42

Undrar om man kan äta sippskålar… :)

Tack både Jan och Irene för svaren.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone