0 386 visningar

12 svar

Murklor och okänd skivling

Bo E

3 maj 2010 kl. 09:48

Murkelsökning i lördax.
Studerade kartor innan promenaden och jämförde en från 90-talet med en årets uppdatering.
Vid några ensligt belägna gårdar i Sörbyskogen finns en liten vägstump som jag aldrig gått därför att den enligt gamla kartan bara leder ned till ännu en liten tomt med vad jag antagfit vara en gård. Tre hus markerade.
På nya kartan fanns vägen men inte husen och ingen markering av tomtmark, det var istället markerat som “öppen plats”.
Tänkbar brandplats! tänkte jag och anade murklor på brandtomten.

Väl på plats följde jag och min fotograferande kompis vägstumpen och mitt i vägen stack det upp en tydlig toppmurkla!
Den jag inte sett sedan 1965!
Lite närmare koll och det var tre stycken!
På ödetomten ingenting, bara gräs och en jordkällare, inte ett spår av hus från 1990-talet…(?)

foto: Jan Nirving

0

Bo E

3 maj 2010 kl. 09:53

När min kompis kröp in i jordkällaren snokade jag runt efter några spår av husen, men förgäves.
När jag såg mig om stod där en man med en märklig huvudbonad.

0

Lena M

3 maj 2010 kl. 09:53

Oj vad kul då är det bara att leta vidare.
Här har jag hittat efter skogsvägar och brandplatser.
Grattis ,  den första rapp. i år tror jag.

0

Bo E

3 maj 2010 kl. 09:57

Ja, kanske det och framför allt den första jag sett sedan barndomen.
Nu ska de torkas och provsmakas vad det lider.

Övrig murkelskörd på nästa bild, men inga från ödetomten utan från hyggen, rotvältor och en övergiven plats för bikupor där man lämnat en del bråte av trä och textilier som de verkade trivas intill.

0

Kjell :)

3 maj 2010 kl. 10:00

Grattis Bosse och tack för bilderna!!!

0

okänd skivling

Bo E

3 maj 2010 kl. 10:02

...och så till den okända skivlingen.
Växte på skogsväg i typisk “murkelterräng”.
Moränmark, lite större hällar och stening vägkant, lite gräs mitt i vägen, mestadels tall i skogen.
Ingen tydlig doft möjligen lite vegetarisk åt vårmusseronhållet men svagare.
Nån som har förslag?

0

okänd skivling

Bo E

3 maj 2010 kl. 10:05

den var ca 4 cm hög och det växte ingen gran just där vi fann den. Fick gå en bit för att hitta lämpligt stöd för fotografering.

0

Bo E

3 maj 2010 kl. 10:52

Tallkotteskivlingar fanns det gott om i den talldominerade skogen, det är alltså en orapporterad okänd skivling jag söker svar på, och den är betydligt större och köttigare än kotteskivlingarna! Se bild ovan!

0

Lill, Skellefteå

3 maj 2010 kl. 13:55

Grattis, grattis, grattis!!
Man både glädjs och blir lite avundsjuk. Hoppas jag också ska lyckas hitta toppmurkla någon gång. Här uppe är de nog inte så vanlig.
Har i varje fall fått smaka en gång och de var supergoda.

0

Bo E

3 maj 2010 kl. 14:14

Tack Lill

Jag har aldrig smakat dem men nu ligger de på tork i väntan på att provsmakas.

Lär visst vara helt olik stenmurklan och passa bra till fiskrätter enligt tips jag sett här på guiden

0

okänd skivling

Bo E

3 maj 2010 kl. 14:16

Nån som känner igen skivlingen?

Det är ju inte säsong för såna ännu, har bara sett tallkotteskivling och vårtrattskivling men detta är ju nåt annat.

0

Lena i Nacka

3 maj 2010 kl. 15:00

Grattis Bo. Ser ut att bli ett murkelår. Åker upp till Grythyttan över Kristi himmelsfärd och kollar in mina hyggen. Det finns många. Hälsa Janne N

0

Murklor - Lena i Nacka

Bo E

3 maj 2010 kl. 15:24

Jo det finns många hyggen, men märkligt nog kommer det stenmurklor varje år på hyggena i Sörbyskogen medan jag aldrig sett en endaste murkla i Markaskogen - fast terrängen är så gott som identisk.

Lycka till i alla fall

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone