Murkelsökning i lördax.
Studerade kartor innan promenaden och jämförde en från 90-talet med en årets uppdatering.
Vid några ensligt belägna gårdar i Sörbyskogen finns en liten vägstump som jag aldrig gått därför att den enligt gamla kartan bara leder ned till ännu en liten tomt med vad jag antagfit vara en gård. Tre hus markerade.
På nya kartan fanns vägen men inte husen och ingen markering av tomtmark, det var istället markerat som “öppen plats”.
Tänkbar brandplats! tänkte jag och anade murklor på brandtomten.
Väl på plats följde jag och min fotograferande kompis vägstumpen och mitt i vägen stack det upp en tydlig toppmurkla!
Den jag inte sett sedan 1965!
Lite närmare koll och det var tre stycken!
På ödetomten ingenting, bara gräs och en jordkällare, inte ett spår av hus från 1990-talet…(?)
foto: Jan Nirving
Ja, kanske det och framför allt den första jag sett sedan barndomen.
Nu ska de torkas och provsmakas vad det lider.
Övrig murkelskörd på nästa bild, men inga från ödetomten utan från hyggen, rotvältor och en övergiven plats för bikupor där man lämnat en del bråte av trä och textilier som de verkade trivas intill.
...och så till den okända skivlingen.
Växte på skogsväg i typisk “murkelterräng”.
Moränmark, lite större hällar och stening vägkant, lite gräs mitt i vägen, mestadels tall i skogen.
Ingen tydlig doft möjligen lite vegetarisk åt vårmusseronhållet men svagare.
Nån som har förslag?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.