Vi får nog omvärdera den svarta vårskålen lite.. :) Verkar inte vara direkt knuten till barrskog om man ska gå efter mina fynd!? Förra året hittade jag ju den i öppen betad mark och så även i år. Dessa som jag fann idag växte vid foten av en björk i “björkhagen”. Är det någon mer som funnit den utanför granskogen?
Efter att läst denna tråd igen:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=141849&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=20
Vitmosseskålen kanske är samma art bara att den får en längre fot för att nå upp ur vitmossan? Vitmossa kan ju bli ganska hög….
Tex fann jag förra hösten en kärrjordtunga (Geoglossum simile) som var ca 15 cm lång! Den växte direkt i vitmossan, och jag fick leta mig ner djupt i vitmossan för att få upp hela svampen :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.