0 344 visningar

14 svar

OKÄND SKIVLING 100501

Bo E

4 maj 2010 kl. 12:46

Jag lyfter ut frågan då det kan ha blivit lite rörigt i de tidigare inläggen och många kanske inte sett denna.

Förslag?
Växtplats - timmerväg i stenig moränmark - övervägande tallskog.
Lite fjolårsgräs i vägkant och vägens mitt. Vägen kördes upp för ca 5 år sedan och leder till ett hygge med murkelfyndplatser.

foto: Jan Nirving

0

ATT SKRIKA ÄR GULD

4 maj 2010 kl. 12:58

INTRESSANT - TACK FÖR INFORMATIONEN!!!

0

Bo E

5 maj 2010 kl. 14:03

Var den så svår?
Det kunde man inte tro i så fall hade jag nog tagit hem den för närmare undersökning - nu hänger den väl kvar där i granen om den inte blåst ned på marken igen av snålblåsten som råder här…

0

Lena M

5 maj 2010 kl. 14:57

Om det vore höst så hade jag dragit till med gråmusseron, men jag har ingen som helst aning.

0

Bo E

5 maj 2010 kl. 15:28

jo, jag fick faktiskt “stjärntips” på musseroner när frågan låg i annat inlägg men när jag klargjort att bilden var från i lördax så blev det tyst…

få se om det tänds några stjärneljus framöver…

0

Bo E

6 maj 2010 kl. 13:52

lyfter upp frågan - igen så får vi se om det kommer några tips…

0

Lennart S

6 maj 2010 kl. 20:27

Kan det eventuellt vara unga ex. av strecknagelskivling? Diskussionen kan börja!

0

svampstaff

6 maj 2010 kl. 22:10

Hej Lennart.
Jag röstar på svartfjällig musseron, den är tydligen rapporterad från mars-juni?

0

Irene A

6 maj 2010 kl. 22:15

Strecknagelskivling är ingen dum ide, fotfärgen passar i alla fall bra in på den - och det är ju en av de tidiga arterna. Tyvärr är bilden för otydlig för att visa strukturen på hatten, så jag avstår från att lägga min röst på något förslag.

0

Bo E

10 maj 2010 kl. 09:28

Tack för förslag!
Går det att komma längre nu utan bättre närbilder eller sporprov?

0

Bo E

10 maj 2010 kl. 09:32

googlade fram bilder på svartfjällig musseron men hittade inget om vilken terräng den är vanlig i?
Bilderna såg ut att vara från lövskog (i varje fall löv på marken invid svamparna).
Annars tycker jag bildjämförelserna stämmer väl.

Strecknagelskivling har jag aldrig fått grepp om, verkar kunna se ut lite hursomhelst(?)

0

Bo E

17 maj 2010 kl. 10:29

Av de bilder jag sett på google har strecknagelskivlingen strimmig eller svagt “streckmönstrad” hatt(?) medan denna ju har en annan karaktär.
På min skärm framstår både svaparna och granbarren som något ljusare än i verkligheten vilket ytterligare understryker hattens färgskiftningar som snarare “flammiga” än “strimmiga”.

Hur är det med växtplatsen då? Stämmer det för strecknagelskivling eller någon av de rödsporiga skivlingar som diskuteras i annat inlägg?
Dock tveksam till rödskivling då ju svamparna såg såpass fullvuxna ut att man borde ana något rodnande i skivornas färg då?

0

Bo E

17 maj 2010 kl. 12:03

Svartblå rödskivling? (Entoloma nitidum)

Såg i ett gammalt inlägg något om släktet “noppingar”

“stålnopping” och “blånopping”

kan det stämma med växtplats och årstid?

0

Tony S

17 maj 2010 kl. 18:06

Bör vara i närheten av grå- eller jordmusseron.

0

jordmusseron?

Bo E

20 maj 2010 kl. 11:22

Efter att ha googlat på den så tror jag mest på den.
Den har i alla fall rätt “struktur” på hattfärgen vilket jag inte kan säga om strecknagelskivling eller rödskivlingar och noppingar(?).

Möjligen att skivorna är lite för täta och tunna på mina men det verkar inte vara lätt att fastställa denna utan närmare analyser och, som sagt, den lämnades ju kvar på fotograferingsplatsen.

Tack i alla fall ni som försökt hjälpa till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone