0 561 visningar

17 svar

Finns det någon mer

Elisabeth Jansson

5 maj 2010 kl. 12:22

Finns det någon på forumet som har hört göken?
Döm om min förvåning tisdagen den 27 april så satt göken och kokoade i närmaste skogen,aldrig någonsin har jag hört den så tidigt. någon mer gång har jag inte hört den i år,det var väl en förbi passerande.
De senaste åren har jag knappast hört den alls,det sägs att de har minskat i antal.
Det är ju en ganska lustig fågel som lägger sina ägg i andras bo.
För den som vill läsa mer så kommer det en länk!
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6k

0

Jan A, Uppsala

5 maj 2010 kl. 12:46

Har inte hört göken, men i måndags morse sjöng ‘snapp svart/vit’ i eken och vid lunch visade han sig vid köksfönstret.
Men såg du att göken verkligen hade vingar, Elisabeth?;)

0

Bo E

5 maj 2010 kl. 13:59

Här verkar göken snrare ökat än minskat för de senaste åren har jag hört den oftare och oftare dessförinnan säkert ett uppehåll på tiotalet år minst.

Ingen gök i år än dock.

0

Lill, Skellefteå

5 maj 2010 kl. 14:04

Får nog vänta ett tag till på göken här uppe, men i dag hittade jag tussilago. :-)

0

Lena M

5 maj 2010 kl. 14:54

Nej ingen gök ännu , domherrarna är fortfarande kvar och tigger mat.

0

Jan A

Elisabeth Jansson

5 maj 2010 kl. 22:42

Ja den hade vingar och inte två ben med skor!!!!!
Jag har också den svartvita här som jagar bara insekter och nu har hans fru kommit de kommer några dagar senare.
Undrar just om det är samma par som kommer tillbaka?

0

Göken

Frida T

6 maj 2010 kl. 10:34

Oj det var tidigt! Får nog vänta en stund till här… :)

0

Jan A, Uppsala

6 maj 2010 kl. 10:54

De har nog en lätt väg upp till dig, Elisabeth! Inga snapparhonor här ännu, men hanarna bråkar med stannfåglarna - mesar och pifinkar som börjat bygga. Men - flugsnapparna är tuffa och får alltid den holk de vill ha!

0

Flugsnapparen...

Gula

6 maj 2010 kl. 11:02

Den 29 april anlände herr flugsnappare hit! :-))
Göken har jag inte hört….

0

Flugsnapparen...

Bo E

6 maj 2010 kl. 11:06

Flugor börjar visa sig så flugsnapparen är välkommen…

0

EG

19 maj 2010 kl. 17:20

Nu har göken kommit till Gullspång Hört den gala i 2 dagar

0

Birgitta D

19 maj 2010 kl. 22:17

Hörde också göken för första gången igår.

0

Grethe F

19 maj 2010 kl. 23:54

jag hörde den för en vecka senn och i dag då jag var ute i skogen

0

Jan A, Uppsala

20 maj 2010 kl. 06:33

I går sjöng här både svarthätta och trädgårdssångare. Väntar nu på näktergalningen. Några år hade vi honom strax utanför sovrumsfönstret där han väsnades väldigt tills hans fru fick honom att inse att livet inte bara består av sång. Vi har dessutom bytt sovrum - och dövheten tilltar -  så han är trots allt mycket välkommen…

0

Lena M

20 maj 2010 kl. 07:12

Göken är kommen här i Gästrikland också !

0

"JAS" Helsingborg

20 maj 2010 kl. 07:55

Hörde den i Västervik i måndags 17/5

0

Bo E

9 jun 2010 kl. 14:05

Första göken i Örebro torsdag 20 maj kl.19.00 - östergök i kanten av Sörbyskogen vid gamla skidbacken.
Sen dess har gökarna ko koat oavbrutet verkar det som, så fort man kommer ut i naturen hör man dem.

0

Totte Gbg

9 jun 2010 kl. 16:54

O jag hörde göken ute på en holme för ca 14 dagarsedan :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone