0 505 visningar

14 svar

Svampförgiftning

Med smak för svamp

27 aug 2006 kl. 11:37

Giftsvamp vill alla undvika att få i sig, men ibland händer det ändå.

För allas vår säkerhet, dela gärna med er av svampförgiftningshistorier ni varit med om, eller läst om, så vi alla kan lära oss av dem och undvika det.

För att vara tydlig gäller tråden alltså förgiftning till följd av giftig svamp, snarare än illamående pga gammal eller otillräckligt lagad svamp.

Har för mig jag läste om någon meriterad svampplockare som gick döden till mötes pga felplock? Sånt får en att fundera…

0

P.A.

27 aug 2006 kl. 11:51

JAg skulle gissa att det farligaste är om, man t.ex. plockar en farlig förväxlinsgsvamp, och hela skogen är full av dem.

Då blir det automatiskt att man inte identifiera varje svamp lika noga som man gjorde med den första.

Ett påhittat fall ...
Betänk 40 grön kremlor och mitt ibland dem finns en lömsk giftsvamp för vilken ringen har trillat av, samt skär ni av roten samt ni är trött och stressad.

0

Med smak för svamp

27 aug 2006 kl. 11:58

Intressant typfall, P.A.

Vad lär vi oss av de? Man måste tvinga sig att undersöka varje enskild svamp _noga_ om farliga förväxlingssvampar finns då.

0

P.A.

27 aug 2006 kl. 21:33

Jo men det är en avvägning med stigande efarenhet.

En nybörjare kanske behöver göra noggranare undersökning av en stolt fjällskivling (brun flugsvamp panterflugsvamp) emedanför de efarnat räcker med att titta på hatten eventuelt foten.

Gällande lömskflugsvamp:

http://svampguiden.com/art/visa/Russula_aeruginea

Den har en ring och volva på foten, men dessa kan vara svåra att se, speciellt om man inte fått med hela fotbasen och om ringen har lossnat, så var försiktig!

Det dumma är att jag vet en skog som är full av vad jag tror är grön kremla :gråter: ....

Jag tror icke jag vågar i år, jag har faktiskt aldrig plockat en kremla eller provat att smaka vill börja med något ofarligare ...

0

Med smak för svamp

27 aug 2006 kl. 21:40

hååå :/

Mycket annan go svamp finns jue att plocka så njut av det istället! :)

0

Fia A

27 aug 2006 kl. 22:54

Har för mig att jag läst att den vanligaste allvarliga förgiftningen är när folk hittar mängder med trattisar, och det smugit sig in en toppig giftspindling ibland dem! Kanske blir man också lite trött på att rensa dem och kollar inte så noga…

0

P.A.

27 aug 2006 kl. 23:04

Det var konstigt att du sa det ty det var en kille i mitt sommar jobb som hade tagit med en sådan men hans far räddade honom.

0

Med smak för svamp

27 aug 2006 kl. 23:39

*Ryser*

Det gäller verkligen att dubbelkolla sin skörd och bara ta hela exemplar då typ så inte en fotdel flyger mä heller.

Bra råd inför hösten på min ära.

0

P.A.

28 aug 2006 kl. 00:01

Jo jag själv blir också nervös då jag aldrig har plockat trattkantareller. Jag planera att studera toppig giftspindling lite närmare så man kan känna sig trygg.

Expressen har ett svamp test, när jag tog det så satt jag topping giftspindling som matsvamp, tänkte att det var någon kremla dum som man var, sicken nit ...

Här är en länk till testet ...

http://expressen.se/ego/c_r/index.jsp?a=665968

0

Daniel Persson

28 aug 2006 kl. 09:01

Om man är lugn och metodisk vid rensningen av svampen behöver man inte vara rädd för att förväxla gröna kremlor med lömsk flugsvamp, även om man inte fått med sig hela svampens fot.

Oftast räcker det med att lukta på svampen, de flesta flugsvampar (Amanita) luktar riktigt illa. Lukten kan givetvis mildras om svampen är väldigt torr.

Dessutom skiljer sig konsistensen på svamparna radikalt åt.

0

Expressens test; Johan

28 aug 2006 kl. 09:35

Ang. expressens test. Tusan det var den sämsta bilden på en trattkantarell jag sett i hela mitt liv, blev osäker på vad det var och sattte som giftig och fick bara 7 rätt.

0

klas Jaederfeldt

28 aug 2006 kl. 09:55

sämsta svampbilder jag sett, spec, toppig giftspindel?, trattkantarell och ?champinjon?

0

Michael L

28 aug 2006 kl. 09:58

Tycker bilden på Champinjonen var värre! Ser man inte skivorna, så är det lurigt.
Denna såg ju alldeles lila ut och då blir man ju tveksam! Den missade jag! Bättre dock att klassa matsvamp som giftsvamp, än tvärtom!

0

Michael L

28 aug 2006 kl. 09:59

Sensmoral: lita aldrig på kvällstidningarna!!!

0

Bo Reyer

28 aug 2006 kl. 12:21

Alla förekommande svampar är ätliga, men vissa äter man bara en gång.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone