0 534 visningar

13 svar

Bautaskivlingar, NU?

svampstaff

5 maj 2010 kl. 19:44

Fick jag se på en halmhög typ, dom känner jag ej igen, nån som vet? Största var nämre 20cm.

0

svampstaff

5 maj 2010 kl. 19:47

Annars bara det vanliga, ny plats för kameleontskål i barrskog? Ett par klena ekar bredvid bara.
Bild2 stubbrostnavling.

0

EG

5 maj 2010 kl. 20:17

En vild gissning Melanoleuca cognata

0

svampstaff

5 maj 2010 kl. 20:18

Det borde vara en Entoloma?
Mörk rödskivling eller
majrödskivling kanske? Tyckte den varken smakade eller luktade något specifikt.

0

svampstaff

5 maj 2010 kl. 20:24

Ja den ser ju inte helt fel ut EG, med den metallicfärgade hatthuden.

0

EG

5 maj 2010 kl. 20:28

Svårt att säga på bild men har hittat den tidigt nåt år

0

svampstaff

5 maj 2010 kl. 22:27

Jo det verkar stämma EG, har googlat runt och det som fick mig att haja till var svampens slutskede(som jag ej fotade) med den brända svarta mitten, bilder kan givetvis ordnas, då dom växer 400m hemmifrån:)
Tack till dig.

0

Irene A

6 maj 2010 kl. 07:48

Jag blev också förvånad första gången jag hittade den gyllengrå musseronen mitt i vintern. Det var under en mildperiod i början av mars, om jag minns rätt, och även då i en gräskompost.
Jag håller med om att det här ser ut som den.

0

Bo E

6 maj 2010 kl. 11:21

Har den nåt svenskt namn?
Hittar bara engelskspråkiga beskrivningar?

0

svampstaff

6 maj 2010 kl. 11:44

Jo gyllengrå musseron.

0

Bo E

6 maj 2010 kl. 12:26

Tack
Det var en ny bekantskap

Är den giftig?

Inte för att jag tycker den liknar vårmusseron men i alla fall…

tycker mer den liknar riddarmusseronen på vissa bilder
men växer den i halmhögar så är det kanske ingen risk för förväxlingar med nåt annat?

0

Jan A, Uppsala

6 maj 2010 kl. 13:06

I ’Mushrooms demystified’ säger David Arora:”.....I can find no mention of poisonings attributed to Melanoleuca…..” och för M cognata::”Edlibility. Edible. I haven’t tried it.”

Det har inte jag heller!;)

Och här sägs bl.a att den är ”probably edible”….”
http://books.google.se/books?id=WevHvt6Tr8kC&pg=PA114&lpg=PA114&dq=Melanoleuca+cognata+edible&source=bl&ots=qpvNhep3ut&sig=eBQUEPIZl7Hzx45_J6jATwkOFk0&hl=sv&ei=FqHiS7u4LoKPONy54NsN&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=8&ved=0CDYQ6AEwBw#v=onepage&q=Melanoleuca%20cognata%20edible&f=false

0

Bo E

6 maj 2010 kl. 13:51

Tack för info!

Den verkade väl inte så aptitlig att svampstaff provade dess matvärde??

0

svampstaff

6 maj 2010 kl. 19:47

Nä det ska mkt. till om jag ska offra livet pga. nån okänd svamp:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone