0 581 visningar

37 svar

balsberget/kristianstad 05-08

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 10:40

Jodå det är kallt som tusan men våren är på gång. Äntligen har det kommit lite regn men tyvärr alldeles för lite, tur att det är så svalt annars hade det varit helt tomt i skogarna här nere.
Puggehattens “murkel exkursion” blev inställd 5/8, man trodde inte på några murkelfynd.
Vi var ändå några fanatiker som träffades vid Balsberget straxt norr om Kristianstad i lätt duggregn.

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 10:43

Första fynden, eller rättare sagt det vi kollade på först var Hasses fynd av judasöron och någon jordstjärna, kan man få förslag på den?

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 10:46

Serie 3. Bild 1 tror jag på vitspröding men vad är det på de två andra bilderna. Luktar och smakar unket och återfanns både tuvad och solitärt.

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 10:49

Serie 4. Hur gick det då med murklorna? Jodå, de två första fynden blev öronmurkla och klormurkla inga bilder på dessa tyvärr? Sedan dök det upp några av dessa:)

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 10:54

Serie 5. Här är det lite delade åsikter om vilken ticka det är, fnösk eller eldticka? I vilket fall så har den en del invånare och jag vet att jag har undrat förr men om jag har fått något bra svar kan jag inte minnas eller hitta i mina trådar eller sparade filer. Så då frågar jag igen. Har varje art av tickorna sin egen art med flugor? Denna är mer orange än den som jag brukar se på fnöskticka men jag har inte sett någon fluga på eldticka!

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 10:57

Serie 6. Vi hittade en ny lokal med jordstjärnor, undrar om det är samma art som vi hittat innan?

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 11:03

Serie 7. En liten skål på hassel. Kanske en Mollisia fusca, eller?

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 11:12

Serie 8. Raggskinn, kantarellmussling och klyvblad, en “normal” vår så hade klyvblad och kantarellmusslingen lyst med sin frånvaro såhär långt fram i Maj.

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 11:14

Serie 9. frätskinn, fläckticka och pappersgröppa tror jag på.

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 11:22

Serie 10. Är detta klyvporing? Och vad tusan är det på den lilla fläderpinnen, små, små “strån” de ser nästan ut som skaften efter någon myxomycet men tror inte riktigt på det, någon som har en gissning?

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 11:25

Serie 11. Nu får det vara nog, vi hittade faktiskt rätt mycket både kända och okända svampar och här kommer ett blyblått skinn, substrat syren men vad heter skinnet????
Idag är det faktiskt hela 9 grader varmt, mulet och regnet hänger i luften och det är dumt det är bättre att det faller:)

0

Lennart S

9 maj 2010 kl. 11:37

Jordstjärnan kan vara kragjordstjärna. Rökbollen saknar hals och pormynningen har en antydan till ring.

0

Lennart S

9 maj 2010 kl. 11:40

Den grå skulle ev. kunna vara entoloma aprile. Fanns det alm i närheten?

0

Lennart S

9 maj 2010 kl. 11:45

Fanns det granrester? På bok kan det finnas en art som påminner om öronmurkla men som är artskild och heter Discina parma. Grattis till toppmurklorna! Ånyo, fanns det alm i närheten?

0

Lennart S

9 maj 2010 kl. 11:46

Det ser ut som samma art som tidigare.

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 12:01

Jo Lennart den växte på granstubbe. När det gäller toppmurklorna så fanns det småalmar i området men inte i den absoluta närheten mest hassel och gott om någon prunus art. Området i fråga, gammal förfallen gård och toppmurkelområdet är jag ganska säker på är en gammal hönsgård. i området, blåsippor, vätteros, skogbingel, nunneört, svalört och en del vit och gulsippor + två arter vild lök.

0

Hans-Åke

9 maj 2010 kl. 14:13

Jag kan bara ge några förslag på skinnet svårt på bild.Askskinn,Violtätskinn,Grenskinn.

0

svampstaff

9 maj 2010 kl. 15:13

Grattis till dom runda toppisarna JAS!
Då finns det hopp om livet även här, har letat en stund i dag med men bara röda och gula skålar.

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 17:19

jodu svampstaff nog finns det hopp om liv i skogen bara det kimmer mer regn. Var ute en sväng med familjen nu, 3 tim. inte något mer än gamla ostronmusslingar och till och med på ask!? det är mitt första fynd av dem på det träslaget.

Skall kolla dina svar efter middagen Hans-Åke.

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 17:26

Hej /Lennart S. Jag skall be Hans Östling kolla lite närmare på de omkringliggande träslagen där vi fann toppmurklorna, vi blev lite exalterade vid fyndtillfället och när jag snokade runt alldeles intill murklorna så hittade jag jordstjärnorna och då glömde jag bort att kolla trädslagen eller rättare sagt om det fanns alm i närheten för det hade jag i bakhuvudet hela dagen. Jag hade nämligen läst ditt inlägg här om toppmurklor, alm och HBG.

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 19:51

Har jag någon kommentar till serie 3 och 5, det vore kul.

0

Tony S

9 maj 2010 kl. 20:29

Ni hittade ju mycket ändå JAS.
Jag och Hasse nycklade den du har i serie 3. Mörk rödskivling, Entoloma clypeatum. Den hade lite annorlunda sporer, mångkantiga(6-7 i profil) som rollspelstärningar.
Öronmurklan blev också kollad.
Serie 5 ser ut som fnöskticka för mig.

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 21:40

Ok tack Tony S. Ja jag misstänkte oxå fnöskticka men den såg lite annorlunda ut, Hasse trodde på eldticka men det är ju inte så ovanligt att de kan vara rätt mörka så växte den på björk och det är väl inte så vanligt för eldticka.

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2010 kl. 21:47

Har fått svar på jordstjärnan i serie 2. Det är en Rödbrun jordstjärna (Geastrum rufescens).

Så nu är det mesta på plats:)

0

Tack för fantastiska bilder

Hans v E

10 maj 2010 kl. 09:16

av GRÅ!, rund toppmurkla. Detta måste ju vara en annan art än den beiga, tycker jag.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2010 kl. 23:28

Jaha du Hans v E, går det att skilja dem åt på sporerna? Jag har kollekt eller är alla “runda” toppmurklor samma art men med färgvarianter?
Tack för att du gillar bilderna:)))

0

Tony S

10 maj 2010 kl. 23:59

Tänkte att jag lika gärna kunde bidra med fler taskiga bilder för jämförelsens skull. Insåg inte att det var så dålig närgräns i mobilkameran, använder nästan aldrig den.
Frkr. på mina bilder 1 och 2 har liknade färg som frkr. på JAS bilder. De som hade denna färg var lite mindre vill jag minnas.

Rund toppmurkla

0

"JAS" Helsingborg

13 maj 2010 kl. 19:37

Vad säger ni då? Är det en färgvariant eller en egen art? Vad skall jag skriva i min exkursionsrapport?

0

svampstaff

13 maj 2010 kl. 19:47

Jag är ingen stjärna men skulle kalla den Morchella esculenta var.vulgaris.

0

svampstaff

13 maj 2010 kl. 19:51

Sen kan man ju undra om det ÄR en annan färgvariant?
När dom börjar bli äldre blir dom ju gråare, precis som vi människor.
Jag såg några som inte var så beiga utan gråare när dom var torra?

0

"JAS" Helsingborg

13 maj 2010 kl. 20:09

Jordstjärnan i serie 6 är en Fransig jordstjärna, Geastrum fimbriatum

0

"JAS" Helsingborg

13 maj 2010 kl. 23:55

Såg inte ditt inlägg tidigare svampstaff men våra var inte så gamla och absolut inte torra gamlingar!

0

"JAS" Helsingborg

15 maj 2010 kl. 12:34

Vad säger orna om svampstaffs förslag, jag tycker att det låter rätt ok, alltså.
Morchella esculenta var.vulgaris.

0

"JAS" Helsingborg

18 maj 2010 kl. 13:48

Vore kul att få en kommentar om detta, alltså, vad säger stjärnorna om Morchella esculenta var.vulgaris.? Eller är det någon annan som har en kommentar?

0

Bo E

18 maj 2010 kl. 15:35

Ingen rund toppmurkla, den till höger, men väl en vanlig med så att säga “inverterad” topp!
Den fanns inne i murklan vid klyvning när jag la dem på tork.
Men de växte i samma grupp och var tämligen identiska i färgen så¨jag funderade inte så mycket över toppen innan jag “hittade” den!

0

Bo E

18 maj 2010 kl. 15:36

Äsch det syns bättre på denna bilden….
ursäkta

foto: Jan Nirving

0

"JAS" Helsingborg

18 maj 2010 kl. 16:31

En blyg topp;)

0

Irene A

18 maj 2010 kl. 20:34

Det mesta är väl utrett vid det här laget, men..
Följetongen om murklorna och deras namn är nog inte avslutad än. Jag är inte säker på att det har utretts hur många arter det finns. DNA-analyser av murklor har visat sig svårtolkade och är inte till någon hjälp än så länge.

En rund till något oval toppmurkla med mörka gropar och ljusa ribbor brukar kallas Morchella esculenta var. umbrina, men jag tvivlar starkt på att den är skild från var. vulgaris. Några mikrokaraktärer som skiljer arterna/formerna åt, finns inte. Kalla den Morchella esculenta, så är du på den säkra sidan :-)

Kolla på den här sajten, men ta inte namnen på murklorna på för stort allvar (författaren av sidan skriver själv att det sannolikt inte alls finns så många arter, han vill snarare visa variationen och spektrat av förekommande namn):
http://www.pharmanatur.com/morilles.htm
Fler exempel dyker upp om man klickar på bilderna på sidan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone