Jodå det är kallt som tusan men våren är på gång. Äntligen har det kommit lite regn men tyvärr alldeles för lite, tur att det är så svalt annars hade det varit helt tomt i skogarna här nere.
Puggehattens “murkel exkursion” blev inställd 5/8, man trodde inte på några murkelfynd.
Vi var ändå några fanatiker som träffades vid Balsberget straxt norr om Kristianstad i lätt duggregn.
Serie 5. Här är det lite delade åsikter om vilken ticka det är, fnösk eller eldticka? I vilket fall så har den en del invånare och jag vet att jag har undrat förr men om jag har fått något bra svar kan jag inte minnas eller hitta i mina trådar eller sparade filer. Så då frågar jag igen. Har varje art av tickorna sin egen art med flugor? Denna är mer orange än den som jag brukar se på fnöskticka men jag har inte sett någon fluga på eldticka!
Serie 11. Nu får det vara nog, vi hittade faktiskt rätt mycket både kända och okända svampar och här kommer ett blyblått skinn, substrat syren men vad heter skinnet????
Idag är det faktiskt hela 9 grader varmt, mulet och regnet hänger i luften och det är dumt det är bättre att det faller:)
Jo Lennart den växte på granstubbe. När det gäller toppmurklorna så fanns det småalmar i området men inte i den absoluta närheten mest hassel och gott om någon prunus art. Området i fråga, gammal förfallen gård och toppmurkelområdet är jag ganska säker på är en gammal hönsgård. i området, blåsippor, vätteros, skogbingel, nunneört, svalört och en del vit och gulsippor + två arter vild lök.
jodu svampstaff nog finns det hopp om liv i skogen bara det kimmer mer regn. Var ute en sväng med familjen nu, 3 tim. inte något mer än gamla ostronmusslingar och till och med på ask!? det är mitt första fynd av dem på det träslaget.
Skall kolla dina svar efter middagen Hans-Åke.
Hej /Lennart S. Jag skall be Hans Östling kolla lite närmare på de omkringliggande träslagen där vi fann toppmurklorna, vi blev lite exalterade vid fyndtillfället och när jag snokade runt alldeles intill murklorna så hittade jag jordstjärnorna och då glömde jag bort att kolla trädslagen eller rättare sagt om det fanns alm i närheten för det hade jag i bakhuvudet hela dagen. Jag hade nämligen läst ditt inlägg här om toppmurklor, alm och HBG.
Tänkte att jag lika gärna kunde bidra med fler taskiga bilder för jämförelsens skull. Insåg inte att det var så dålig närgräns i mobilkameran, använder nästan aldrig den.
Frkr. på mina bilder 1 och 2 har liknade färg som frkr. på JAS bilder. De som hade denna färg var lite mindre vill jag minnas.
Rund toppmurkla
Ingen rund toppmurkla, den till höger, men väl en vanlig med så att säga “inverterad” topp!
Den fanns inne i murklan vid klyvning när jag la dem på tork.
Men de växte i samma grupp och var tämligen identiska i färgen så¨jag funderade inte så mycket över toppen innan jag “hittade” den!
Det mesta är väl utrett vid det här laget, men..
Följetongen om murklorna och deras namn är nog inte avslutad än. Jag är inte säker på att det har utretts hur många arter det finns. DNA-analyser av murklor har visat sig svårtolkade och är inte till någon hjälp än så länge.
En rund till något oval toppmurkla med mörka gropar och ljusa ribbor brukar kallas Morchella esculenta var. umbrina, men jag tvivlar starkt på att den är skild från var. vulgaris. Några mikrokaraktärer som skiljer arterna/formerna åt, finns inte. Kalla den Morchella esculenta, så är du på den säkra sidan :-)
Kolla på den här sajten, men ta inte namnen på murklorna på för stort allvar (författaren av sidan skriver själv att det sannolikt inte alls finns så många arter, han vill snarare visa variationen och spektrat av förekommande namn):
http://www.pharmanatur.com/morilles.htm
Fler exempel dyker upp om man klickar på bilderna på sidan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.