0 665 visningar

11 svar

En småutflyckt i går :)

"JAS" Helsingborg

10 maj 2010 kl. 19:17

Associerar lite till Jan A. Jag hade oxå med mig de små ut i skogen på en kort utflykt till Christinelund och där är det sumpig, fuktig ädellövskog och där hittade vi oxå Ormbär, Paris quadrifolia men då i lite mer “normal” miljö. Däremot så hittade jag faktiskt om än dock gamla så ändå, Ostronmusslingar på inte så “normalt” substrat, mina första på Ask!?

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2010 kl. 22:36

Hupp somnade när jag läste saga för den lille:).
Serie 2. Mina första sotägg och judasöronen har piggnat till efter lite regn, Leopold hittade dem här.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2010 kl. 22:41

Serie 3. Leopold hittade även lystickor, de största som en femkrona men ett tiotal på en tunn gran. Ett träd som börjar blomma och en snigel som inte är svart eller rödbrun utan något mitt i mellan, en korsning mellan svensk skogs och spansk skogssnigel.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2010 kl. 22:44

Så här ser det ut just nu i HBGtrakten, jag väntar på att ramslöken skall blomma men knappast något har hänt på två veckor, ett vackert ormbunksområde kommer det oxå att bli om några veckor.
Men nu vill jag hitta mer svamp!

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2010 kl. 23:18

Serie 5? Vad tror ni om detta, något som Hasse hittade när vi var på Balsberget i förgår, jag lutar åt gamla argusögon men har aldrig sett dem så här, eller är det någon skålsvamp? Tacksam för hjälp, Sven-Åke har fullt upp med sina basidiesvampar så han hinner knappt med sina egna kollekt.

0

NadaL, Umeå

10 maj 2010 kl. 23:43

Härliga bilder JAS, speciellt den på judasöran!

Själv har hittat lystickor i höstas på klen murken rönn som var inte mera än en tia stora.  :)

0

Tony S

11 maj 2010 kl. 00:11

Håller med Nada, riktigt fina bilder på judasöra.
Serie 1 bild 3: De ser gulbruna och fjälliga ut, är det inte fjällticka?
Serie 5: Jag tycker också det ser ut som argusöga.

0

svampstaff

11 maj 2010 kl. 07:03

Morrn JAS!
Kan det inte vara tuvskål då?
På tal om sniglar, så såg jag igår grabbarna rejsar in till bebyggelsen i en rasande fart!!

Nu drar jag till omberg i solen, sen ska det efterlängtade regnet komma, lagom till några nätters jobb:)

0

"JAS" Helsingborg

11 maj 2010 kl. 07:10

Hej Tony S. Nej det var/är inte fjälltickor det ÄR vinterns intorkade ostronmusslingar, den tar jag inte fel på. Fjälltickor hittade jag i en park i Amsterdam förra veckan, tyvärr var kameran kvar på hotellet den dagen annars var det bland de största jag sett och många, uppskattade det till lite mer än en halv kubikmeter i ett enda knippe!!

Hasse har kollet på “argusögonen”, Sven-Åke hinner inte med så jag mailade Hasse och bad honom fråga dig om hjälp.

Tack för att ni gillar bilderna:)

0

NadaL, Umeå

11 maj 2010 kl. 08:23

Måste säga att min första tanke när jag såg tredje bilden i serie ett var gamla,intorkade fjälltickor. :)

Håller med dig och Tony om argusöga.

0

Hanaskblommor

Hans v E

11 maj 2010 kl. 09:52

..alltså hanblommor av ask är det i inlägg 3. Asken är ju mångbyggare och vad jag förstår kan ett träd ha bara hanblommor, ett annat bara honblommor och ett tredje både och. Men aldrig ståndare och pistiller i samma blomma. Kan någon verifiera min teori?

0

Hanaskblommor

Jan A, Uppsala

11 maj 2010 kl. 10:21

Nej, din teori håller inte riktigt Hans! Asken har såväl en- som tvåkönade blommor och vissa individer har det ena eller det andra - eller det tredje! Läs mer här:
http://www.fkog.uu.se/course/essays/fraxinus_excelsior.pdf

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone