0 897 visningar

20 svar

Ett 50-tal av den

Lena M

11 maj 2010 kl. 14:03

här skivlingen såg jag i skogsbryn bland ris och fällda lövträd, så vackert kopparbruna var somliga och den största var nog 5 - 6 cm över hatten. Kände ingen utpräglad doft / smak, vad är det för svamp.

brun skivling

0

Bo E

11 maj 2010 kl. 14:20

Hmmm påminner om en svår rackare som jag inte fick helt klarlagd förra sommaren.
Men de växte i september i träskmark bland vattenliljor.
Är nog bara lika bildmässigt då...

Har faktiskt väldigt dålig koll på vårsvampar märker jag.
Det dyker upp mycket här på forumet som man inte känner igen.

0

Jan A, Uppsala

11 maj 2010 kl. 15:02

Vet inte, men det ser ut som ‘mörk rödskivling’ - eller nån släkting…

0

Lena M

11 maj 2010 kl. 17:43

Kan det vara vårrödhätting ???

0

Lena M

11 maj 2010 kl. 17:46

Vårrödskivling menada jag :)

0

Tony S

11 maj 2010 kl. 18:25

Vårrödhätting var nog ändå det du menade Lena.
Tror också en del på den.

0

Hans v E

11 maj 2010 kl. 23:38

Den har knopp, glänser och är rödsporig. Då bör det vara en Entoloma, undersläkte Nolanea (rödhättingar) ex.vis knopprödhätting (E. papillatum) eller silkesrödhätting (E. sericeum) eller vårtrödhätting (E. mammosum).

0

Lena M

12 maj 2010 kl. 09:24

Tack för förslagen, men jag kan inte avgöra vem som har rätt :)

Två till från igår.

Gråbrun skivling,matt hatthud, lite ljusrae i kanten och doft/ smaklös tyckte jag. Vilket släkte tillhör den ?

Och så små svampar som växte på en barkbit, troligtvis lövträd, vad är det?

gråbrun skivling

0

Enelie, Linköping

12 maj 2010 kl. 09:38

0

Svartblå rödskivling? (Entoloma nitidum) ?

Bo E

12 maj 2010 kl. 10:57

Skulle dessa oxå kunna vara sådana då???

0

Hans-Åke

12 maj 2010 kl. 11:06

Hej tony,vårrödhätting o vårrödskivling är väll samma art.

0

Tony S

12 maj 2010 kl. 19:46

Visst, jag menade bara att Lenas första förslag var bäst av de två, då det är gällande namn på arten.

0

Jan A, Uppsala

12 maj 2010 kl. 20:30

Ett oerhört dåligt, gällande namn. Inte många “rödhättingar” har röd hatt…

0

Hans v E

12 maj 2010 kl. 21:57

Rödhättingar betyder inte att de har röd hatt. Det finns hättor (vitt sporpulver). Hättliknande svampar med färgade sporer kallas hättingar. Med rosa sporer kallas de rödhättingar. Med bruna sporer kallas de hättingar och med svarta sporer (kallades de förr) mörkhättor.
Vårrödskivling är en art i undersläkte Entoloma som även kallats majrödskivling (Entoloma aprile). Den går med lövträd, gärna alm.
Vårrödhätting har även kallats vårrödskivling och är en art i undersläkte Nolanea (E. vernum).

0

Jan A, Uppsala

12 maj 2010 kl. 22:50

Du kanske borde skaffa dig någon liten svensk språkkunskap, Hans.
Rödhätting _betyder_ just precis att den har röd hatt!

0

svampstaff

12 maj 2010 kl. 22:57

Attans då, såg såna vid ulvåsa slott idag bland alm, trodde det var samma som jag tidigare hittat, alltså vårrödhätting.Men då borde det väl vara majrödling då?

0

Nej

Hans v E

13 maj 2010 kl. 10:06

Inte i det här fallet.
Jag vill inte bli ovän med Dig, Jan, men detta tar jag som en grov förolämpning. Jag reagerar ofta stillatigande på språkfel här på guiden och annorstädes samt anser mig ha större svensk språkkunskap än många.
Men jag är okunning om varför Du skriver understreck under mellanrum.

0

Jan A, Uppsala

13 maj 2010 kl. 23:09

Hans!
Det var en tid diskussion på Svampguiden om att medlemmar fick problem om det fanns stora bokstäver i inläggen.  Jag såg småningom att Irene använde ”understrykning/underscore” på båda sidorna om ord - för att _betona_. Sen dess har också jag ibland/ofta gjort så; för att betona något.

Förolämpning?  Onejdå, det var bara ett mycket gott råd.

Apropå ditt ”stillatigande på språkfel” måste du få veta att jag roat mig med att under åren på Svampguiden spara bl.a. de värsta ”språkpolisningarna”, särskilt sådana där språkpolisen vid ”tillrättavisandet” gör sig skyldig till svårare språkfel än de angripna.
Inga exempel här, men kanske i min tidigare aviserade självbiografi, i kapitlet ”Svampguiden”!  Sine metu.
Jag anser att det inte alls är så noga hur vackert och språkligt korrekt man uttrycker sig på Svampguiden och liknande sajter, och inte heller i snabbskrivna, enkla mail.  Men det är bra om det är forståeligt.
Nykomlingar får inte avskräckas med anmärkningar på språk, stavning, sär skrivande m.m. Det är mycket bättre att svara uppmuntrande och upplysande.
Måste erkänna att jag själv anmärkt på ordval – men det var ett engelskt ord jag ansåg ha fel valör eller liknande. Möjligt jag gjort också andra dumheter…

0

Jan

Hans v E

16 maj 2010 kl. 23:32

Du använder alltså understreck för att betona mellanrum!!??

Och (egentligen börjar man inte en mening med och) återigen: Rödhätting betyder INTE att den har röd hatt, utan att det är en hättliknande, rödsporig svamp.

Att jag “...borde skaffa mig någon liten svensk språkkunskap”
innebär ju att jag blir uthängd offentligt som en språknolla!

0

Röd hätting eller rödhätting?

konstapel X, språkpolisen

17 maj 2010 kl. 10:05

Rödhätting betyder kanske för den oinvigde i dessa svampsläkten att den har röd hatt, men för den som är “student” i svamparnas vetenskapliga värld är det ganska logiskt att det är en hättliknande, rödsporig svamp.
Förstår alltså bägge tolkningarna och tycker inte det är nåt som herrarna bör bli osams över.

0

Tack konstapeln!

Hans v E

17 maj 2010 kl. 22:13

.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone