0 1219 visningar

9 svar

Knappsvamp?

Frida T

12 maj 2010 kl. 08:47

Eller jag vet inte säkert… Växte flera knappsvampar på en gammal träbro och så några som såg ut så här!? Ser ut att ha flera “huvuden” på samma fot. Är detta också knappsvamp?

knappsvamp?

0

Lena M

12 maj 2010 kl. 09:30

Det var en lustig svamp !

0

Frida T

12 maj 2010 kl. 18:08

Jo men visst , längst ner syns ju tydligt “flerhuvade” ex. Tack JAS.

0

Konstigt!

Hans v E

12 maj 2010 kl. 22:01

Mina knappsvampar är gula och vita och enkelhuvade.

0

Konstigt!

Frida T

13 maj 2010 kl. 09:47

Jo de flesta var gula/vita och enkelhuvade.  Det har regnat mycket inatt så jag ska kolla om de med fler huvuden har fått en mer rättvis färg. :)

0

Konstigt!

Frida T

13 maj 2010 kl. 14:24

Nu har jag kollat in dem efter regnet. Döm själva? Själv är jag lite osäker igen….
På bilden syns de tydliga knappsvamparna till höger och de osäkra flerhuvade till vänster.

0

Konstigt!

"JAS" Helsingborg

13 maj 2010 kl. 15:57

Rotplätt eller knappsvamp finns på sidan 70 i min “Ryman & Holmåsen” och där ser man 2 ex. med åtminstone 2 hattar. Jag vet inte men jag tycker att dina “enövdade” är ovanligt gula! det är inte så att den gula är något annat, vårplätt eller så??

0

Konstigt!

"JAS" Helsingborg

13 maj 2010 kl. 16:05

Nu har jag kollat runt lite och jag ändrar mig lite, du har säkert Ditiola radicata på dina bilder, är det så att den blir gulare med åldern men det märkliga är att på de bilder jag hittar så förkommer det fler månghattade av de mindre färgglada än av de knallgula???? Vore kul att få detta utrett.

0

Konstigt!

Frida T

13 maj 2010 kl. 18:59

Jo bilden blev lite ljus… :) Kunde inte ta om kortet pga av regn som kom ner på kameran hela tiden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone