Jag tycker att det är svårt att hålla reda på de svenska namnen på rödskivlingar.
De kan heta rödlingar, rödhättingar eller noppingar. Tanken var väl från början att namnen skulle följa släktets olika sektioner, men jag tror inte att den indelningen håller längre.
Om jag håller mig till latinet, så tycker jag att det ser ut som E. vernum (Lenas ser tjockfotad och annorlunda ut, vet inte om det bara ser så ut på fotot..).
E. papillatum är en höst- och ängsmarksart.
Det finns många andra rödskivlingar som kommer tidigt, t.ex. hela gruppen runt E. chalybaeum, inklusive E. aprile. De har lite kraftigare växtsätt och blekare fötter bl.a.
E. hirtipes är en (eller är de flera arter de också..?) med hög, strimmig och bräcklig fot, som också kommer tidigt.
Det finns fler rödskivlingar som kommer relativt tidigt, men jag vet inte riktigt vilka de är - de flesta har varit för svåra för mig att artbestämma.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.