0 604 visningar

13 svar

Varför gå över ån ???

"JAS" Helsingborg

14 maj 2010 kl. 16:41

efter svamp när man kan skörda i trädgården:) Vad är det med dessa syrener, hur utrett är det om ens undersökt det här med svamp vid och i syrenhäckar? Det har ju varit många rapporter här på forumet om just svamp i syrenhäckar eller vid syrener, nu har jag toppmurklor i min syrenhäck och jag vet en i närheten som har vårmusseroner i sin syrenhäck där är det kalkfattigt!?? Är det någon som har en aning om vad det är för fenomen detta syrenfenomen?

0

"JAS" Helsingborg

14 maj 2010 kl. 16:43

Jag glömde ju bort att skriva att den inte bara växer med syrener utan oxå tillsammans med en god svampkrydda, Löktrav men det ser ni ju:)

0

Lena M

14 maj 2010 kl. 17:11

Störtar genast ut i syrenhäcken,,,, :))

Nej jag har kollat på 2 - 3 ställen idag och inte en tillstymmelse till toppmurklor.

Men grattis till fyndet !

0

Jan A, Uppsala

14 maj 2010 kl. 17:45

Roligt JAS, och int ovanligt. Jag rapporterde för några år sen att hustrun och jag hade toppmurklor mellan häckarna. Syren och hallon alltså!

0

"JAS" Helsingborg

14 maj 2010 kl. 18:50

Nej jag har ju lagt märke till det och det är ju det jag undrar över om förhållandet mellan syren och svamp är utrett. Varför eller har du/ni som rapporterat toppmurklor i syrenhäck som jag en ALM bara 5 meter bort!? Nu är det mysko:)

0

Jan A, Uppsala

14 maj 2010 kl. 19:13

Vi har nog 130-150 m till närmaste almar, levande som döda. Lönn, hägg, olika plommon och Juglans mandschurica 10-20 m bort. Fröplantor av alm visar sig ibland - för en kort stund. Valnöten tyvärr helt ointressant för “alla” svampar.

0

svampstaff

14 maj 2010 kl. 22:04

Har oxå noterat att många finner saker i syrénhäckar, men inte jag!
Kollar alltid syrén,hagtorn och apelsnår efter allmäna eller tämligen allmäna svampar, som inte visar sig i mina snår?
Men grattis JAS, hade en i trädgårn förra året oxå?!
Märkliga svampar murklorna.
Dagen efter mitt fynd av hårig jordstjärna hittar en person rund toppmurkla 300meter från platsen jag var i motala?

0

Vad är det där för toppmurkla då?

Hans v E

14 maj 2010 kl. 23:11

Inte “vanlig” elata, ej heller rotunda!

0

"JAS" Helsingborg

14 maj 2010 kl. 23:36

Men hur många arter finns det i Sverige då Hans v E? Jag vet inte men jag har kollekt på denna oxå, vad är det som är “ovanligt” med den?

0

"JAS" Helsingborg

14 maj 2010 kl. 23:40

Kan det kanske vara Morchella esculenta?

0

Lena M

16 maj 2010 kl. 08:22

Så sant som det är sagt, varför gå över ån….....
I min syrenhäck växer det klormurklor som visst skall vara ätliga, men det får vara för min del.

klormurklor

0

"JAS" Helsingborg

18 maj 2010 kl. 13:14

Men jag får inget svar på min fråga! Är det, eller finns det något utrett om svamp/syren. Jag vet en forumist som har vårmusseron i sin syrenhäck och på kalkfattig mark!? Så ännu en gång . Vad är det med dessa syrener?

0

BirgittaD

21 maj 2010 kl. 19:01

Av någon anledning glor jag numera i alla syrenhäckar jag kan se. Önskar någon kan tala om varför jag fått toppmurkla i trädgården efter 32 år. Har aldrig rensat toppmurkla. Dessutom är de ju svårodlade.

0

Lena M

21 maj 2010 kl. 19:11

Kanske att grannen rensat toppmurklor och sporerna hamnat hos dig :)
Om du ser timmerupplag Birgitta gärna med flis så kan du ha tur att hitta toppisarna .

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone