0 322 visningar

11 svar

På samma låga...

anithau

14 maj 2010 kl. 22:33

De här två växte på samma tallåga ganska nära varandra.

Bild 1: Den vänstra violticka,
den högra: ??

Bild 2: undersidan på violtickan
Bild 3: Undersidan på ?

Vad är Frågetecknet, hur vanligt är det att de växer på samma låga?
Tacksam för hjälp.

0

Enelie, Linköping

15 maj 2010 kl. 09:04

Det ska bli spännande och se vad du får för svar av någon kunnig.
Undrar om det kan vara Violmussling eller om ‘taggar’ kan vara så långsmala.

0

anithau

15 maj 2010 kl. 09:15

Enelie!
Jag är inne på samma fundering.
Det verkar vara gott om taggingar i år. Blev konfunderad när de växte på samma låga, har inte sett det förut.

Hoppfull om respons.

0

Jan A, Uppsala

15 maj 2010 kl. 10:10

Taggingarna är bofinkartade; som yngre kan de ha “lamellartade bildningar” som senare uppdelas i taggar. Många mellanformer har visats i tidigare Trichaptum-trådar.

0

Irene A

15 maj 2010 kl. 11:44

Det är säkert minst lika vanligt att flera olika populationer av Trichaptum kan växa på samma låga, som att flera sorters tickor från olika släkten kan göra det.

Men det är nog vanligare på gran än på tall, som generellt är mer motståndskraftig mot svampangrepp.

Den här skissen visar hur olika individer av violticka grupperats på granlågor:
http://www.mycologia.org/cgi/content-nw/full/95/3/416/F6

Hela artikeln finns här, med en hel del annan intressant info, t.ex. att olika populationer av den europeiska violtickan är, åtminstone delvis, interfertila, och även med två separata grupper av amerikanska violtickor (som däremot inte är kompatibla med varann):
http://www.mycologia.org/cgi/content/full/95/3/416

0

anithau

15 maj 2010 kl. 11:55

Tack för svar JanA och Irene!
Jag är för dålig på engelska för att läsa denna artikel.

Men jag tolkar det som att violtickan och en mellanart växer tillsammans på min tallåga.

0

Irene A

15 maj 2010 kl. 12:59

Jag fattar inte mycket av artikeln heller, bara några delar här och där..

Jag tror att man ofta uppfattar alla fruktkroppar på en låga som om de hör till samma individ, och lätt kan dra en felaktig slutsats om variationsbredden, t.ex. från ung till gammal, medan det lika gärna kan röra sig om olika populationer med olika utseende.

Håller med om att det är två former du har där: violticka och den variabla “violtaggmusslingen” som inte är så ovanlig på tall i de här trakterna (rapporteras ibland som violmussling, ibland som violtagging, beroende på hur “taggig” eller “lamellig” den råkar vara)

0

anithau

15 maj 2010 kl. 13:19

Du är en pärla, Irene!
Tack.
Den här violtaggmusslingen har jag ju hittat på fler ställen, även då på tall.

0

Enelie, Linköping

15 maj 2010 kl. 15:01

Jag höll utkik idag efter att jag läst din tråd.
En låga innehöll både Violticka och Violtagging.
Andra lågor hade bara en variant av dem.

0

anithau

15 maj 2010 kl. 16:11

Grattis bruden!
Var det tall el gran?

0

Enelie, Linköping

15 maj 2010 kl. 16:27

Det var tall.
Det ska bli spännande att kolla den här sortens lågor bättre i fortsättningen och inte bara gå förbi dem.
Nu har du gett en ny infallsvinkel på ‘violerna’, att det kan vara olika på samma låga.
Jag ska kolla hur spridningen är på den här stammen vid ett annat tillfälle.

0

anithau

15 maj 2010 kl. 18:52

Enelie!
Låt oss få veta vad du hittar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone