Jag gillar att gå i skog och mark och plockar gärna svamp. :)
Men vart hittar man svampen?
Vilken är den bästa skogen?
Det jag plockar är kantareller och taggsvamp och även trattkantareller.
Det enda jag hittar i skogen är snår med blåbär och lingon..
Då är det stora ytor med enbart bär och ett helsike att ta sig fram.
Kan någon erfaren ge mig tips? =)
Hej Jenny!
Du borde prova att plocka soppar också. Det är jättegott att blanda med kantareller, taggisar o trattisar. Värmland har gott om skog och alla svamparna växer både i barr- och lövskog. Ett tips jag kan ge dig när det gäller sopparna: Kolla in Brattforsheden. Lycka till, vännen.
Det kanske beror på att folk håller sig borta från täta gransnår samt har man ingen sikt så det bör ta längre tid hitta.
Och gör man en jämnförelse mellan en timmes svampskörd i en öppen vy mot en med en kraftigt begränsad vy, så blir den jämnförelse per map svamp per kvadratmeter, helt enkelt inkorrekt.
Intressant erfarenhet, Per d!
Hur funkar kantarellens svampmycel då?
Man tror ju att det växer sig större med åren och att en äldre skog därför skulle vara att föredra, eller är 20 år tillräckligt för att nå maxstorlek, eller i alla fall producera flest och störst fruktkroppar?
Mystiken tätnar. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.