0 264 visningar

11 svar

karljohan?

erik

27 aug 2006 kl. 14:09

skulle vara kul om ni kunde identifiera några svampar för en total nybörjare.. tror jag har hittat några karljohan, men som total novis vill jag ha det bekräftat.. sen slank det med några andra svampar som kunde vara kul att få identifierade.. de ljusa borde kanske kunna vara ätliga, luktar gott!
Men den bruna (ihålig stam) ser ju inte lika rolig ut. men hittade även ett jätteexemplar av den som såg ut att vara i gott skick (ca 20cm i diameter)

0

erik

27 aug 2006 kl. 16:37

Fanns mycket olika sopp när man börjar kolla.. kanske brunsopp stämmer bättre?

0

per d

27 aug 2006 kl. 17:02

kan inte finna vare sig brunsopp eller karl johan på dina bilder, men ok jag är inte expert. men ett tips till dig investera i en riktigt bra svampbok. jag använder norstedts stora svampbok plus databasen här.

0

Anne-Marie. L

27 aug 2006 kl. 17:03

Bilderna är väldigt stora men den första ser ut att vara smörsopp / grynsopp. Den andra ser ut som en sommartrattskivling.

0

Svampnörden

27 aug 2006 kl. 17:29

Soppen skulle jag vilja säga att det är med största sannolikhet smörsopp.

0

erik

27 aug 2006 kl. 17:52

ja.. den hade jag missat. tack så mycket! ska prova att förminska bilderna nästa gång. Ingen som vågar sig på en gissning av den sista?

0

Anne-Marie. L

28 aug 2006 kl. 04:48

Champinjon av något slag.

0

Irene A

28 aug 2006 kl. 07:43

Den stora ser ut att vara barrskogsvarianten av violspindling, Cortinarius violaceus (var. hercynicus).

0

Tony S

28 aug 2006 kl. 16:21

Smörsopp, sommartrattskivling och möjligen kungschampinjon. Den sista är mkt osäker, så ät inte svampen.

0

klas Jaederfeldt

28 aug 2006 kl. 16:38

varfor kan inte den stora vara en champinjon. på bild 2 tycker iallafall jag att jag ser en bit ring

0

Irene A

28 aug 2006 kl. 20:47

Oj Klas, svampen är helt violett på min skärm, men såklart är det en champinjon. Jag uppfattade inte att det var en ring där, men nu ser jag ju den!

0

klas Jaederfeldt

28 aug 2006 kl. 22:03

den är väldit missfärgad på min skärm åxå

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone