Tog en sväng till tåkern, hånger för att kolla kronskål, men det tar nog ett par tre veckor till misstänker jag.
Lite annat fanns ju, som bläcksvamp jag inte riktigt känner igen, den ena växte intill bränd björkstubbe på betesmark?
Grattis till den föränderliga!
Det är ju godbitar!
Den föränderliga tofsskivlingen brukar vara tidig på gamla björkstubbar - men så här tidigt är nog rekordtidigt, tror jag.
Har det regnat lika mycket vid Tåkern som här vid Hjälmaren (typ tre-fyra dar i sträck - och mer kan va på väg?) så kanske det är förklaringen, men här är inte mycket svamp alls än.
Trollsmöret är verkligen häftigt, jag blir avis på dig igen (f-n). Så här är det. En del svampar angriper trollsmör (Fuligo) ex. nectria violacea som orsakar en violettfärgning av trollsmöret.
jag tror absolut inte på glitterbläcksvamp, kanske en Coprinellus Coprinus xanthothrix men de är ju rätt många att välja på. Snygga bilder och roliga fynd som vanligt svampstaff:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.